Tommy Tordsson Björk Àr narrative designer pÄ produktionsbolaget Machinegames som tagit fram Wolfenstein 2. Han arbetar med att skriva manus och skapa karaktÀrer till spelet.
Vad betyder det hÀr priset?
â JĂ€ttemycket, speciellt eftersom det Ă€r spelarna sjĂ€lva som röstar.
Varför tror du att ni vann?
â Jag hoppas att spelarna tycker att vi har lyckats skapa nĂ„got speciellt. Vi har försökt göra ett spel med en hĂ€ftig berĂ€ttelse som har karaktĂ€rer man tycker om.
Wolfenstein har funnits sedan 1980-talet och handlar om att bekÀmpa nazister. Hur har ni lyckats förÀndra spelet?
â Vi kĂ€nde att vi behövde göra nĂ„got nytt sĂ„ vi lĂ€t spelet utspela sig pĂ„ 1960-talet i en alternativ vĂ€rld dĂ€r nazisterna tagit över. I stĂ€llet för som i den gamla versionen dĂ€r handlingen utspelar sig under andra vĂ€rldskriget.
Storytelling Àr en viktig del i spelet, vad tillför det?
â Det Ă€r viktigt med en intressant berĂ€ttelse. Spel har möjlighet att ge en upplevelse som andra medier inte har, eftersom spelarna sjĂ€lva Ă€r med i spelet och kan pĂ„verka. Det tillför djup och motivation.
Hur tÀnker ni kring handlingen och vad den förmedlar?
â Spelet i sig har en intressant handling frĂ„n början. Vi försöker definitivt lyfta fram hur nazisterna och hela den ideologin ska bekĂ€mpas.