Antalet övernattningar uppgick till 41 865 i augusti, vilket gör att Uppsalas hotell nu kan blicka tillbaka på en stark sommar med en ökning på 17 procent (juni–augusti). Det betyder att hotellens intäkter uppgick till 60 miljoner kronor i år, vilket är tio miljoner mer än förra årets siffra.
Att hotellen gick så pass bra i augusti beror, enligt Destination Uppsala, bland annat på att det arrangerades flera internationella möten i stan. Men det finns ytterligare en faktor: den 22 augusti spelades SVT:s långkörare "Antikrundan" in på UKK i Uppsala, vilket bidrog till det dygnet blev månadens bästa med 2 100 sålda bäddar.
– Den helgen brukar vara bra, men i år fick den god draghjälp av "Antikrundan", säger Annette Öqvist, projektledare på Destination Uppsala, som betonar att evenemang, möten och kongresser är väldigt viktiga för stans hotell.
LÄS MER: Bildextra från Antikrundan på UKK
Andra exempel på det är konserterna med bland andra Elton John och Mark Knopfler i Botaniska trädgården som givetvis genererade extra hotellnätter liksom den nyss avslutade gitarrfestivalen.
För besöksnäringen totalt sett i kommunen blev siffrorna dock sämre än i fjol. Tappet blev två procent. I den sammanräkningen ingår även vandrarhem, campingar med mera.