"Antikrundan" lyfte hotellen

Övernattningarna på Uppsalas hotell var i augusti 3,5 procent fler än samma månad i fjol. En bidragande orsak var inspelningen av SVT:s "Antikrundan" i slutet av månaden.

”Det är ett Järvsöskåp från 1820-talet ungefär och det är. Det doftar perfekt, en riktig gubblukt”, säger Knut Knutson om väggskåpet som Sonja Lindqvist och barnbarnet Lisa Westin tagit med sig.

”Det är ett Järvsöskåp från 1820-talet ungefär och det är. Det doftar perfekt, en riktig gubblukt”, säger Knut Knutson om väggskåpet som Sonja Lindqvist och barnbarnet Lisa Westin tagit med sig.

Foto: Fanni Olin Dahl/arkiv

Ekonomi, näringsliv & finans2015-10-13 14:51

Antalet övernattningar uppgick till 41 865 i augusti, vilket gör att Uppsalas hotell nu kan blicka tillbaka på en stark sommar med en ökning på 17 procent (juni–augusti). Det betyder att hotellens intäkter uppgick till 60 miljoner kronor i år, vilket är tio miljoner mer än förra årets siffra.

Att hotellen gick så pass bra i augusti beror, enligt Destination Uppsala, bland annat på att det arrangerades flera internationella möten i stan. Men det finns ytterligare en faktor: den 22 augusti spelades SVT:s långkörare "Antikrundan" in på UKK i Uppsala, vilket bidrog till det dygnet blev månadens bästa med 2 100 sålda bäddar.

– Den helgen brukar vara bra, men i år fick den god draghjälp av "Antikrundan", säger Annette Öqvist, projektledare på Destination Uppsala, som betonar att evenemang, möten och kongresser är väldigt viktiga för stans hotell.

LÄS MER: Bildextra från Antikrundan på UKK

Andra exempel på det är konserterna med bland andra Elton John och Mark Knopfler i Botaniska trädgården som givetvis genererade extra hotellnätter liksom den nyss avslutade gitarrfestivalen.

För besöksnäringen totalt sett i kommunen blev siffrorna dock sämre än i fjol. Tappet blev två procent. I den sammanräkningen ingår även vandrarhem, campingar med mera.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!