Cityhandel är mest lönsamt

Att satsa på handel i city i stället för på köpcentrum utanför stadskärnan är i förlängningen mer lönsamt. Det visar en ny rapport från Fastighetsägarna.

Foto: Malin Norrgård

Ekonomi, näringsliv & finans2016-12-14 16:03

I rapporten har man jämfört cityhandeln med externhandel genom att titta närmare på antal arbetstillfällen och använd yta och jämfört dessa parametrar i 69 svenska kommuner, däribland Uppsala.

– Vi har försökt titta på frågan utifrån ett nytt perspektiv. Det handlar om att tänka ungefär som en bonde tänker om sin åker och satsa på det som ger mest avkastning per satsad landyta, säger David Björnberg, utredare på Fastighetsägarna.

För att komplettera undersökningen har man även jämfört omsättningen i cityhandeln med handelsplatser utanför city. Resultatet visar att kommuner bör satsa på investeringar i stadskärnan i stället för att bygga externa köpcentrum. I citykärnan går det ungefär 19,25 anställda per hektar jämfört med 11,25 tjänster i externhandeln. Sett till omsättning har de jämförda stadskärnorna en omsättning på 43 miljoner kronor per hektar jämfört med 34,2 miljoner kronor i köpcentrumen.

– Man kan säga att stadskärnan är mer yteffektiv. Samtidigt vill vi betona att viss typ av handel passar bättre utanför stadskärnan. Men ska man satsa på en ny handelsplats i en kommun bör man överväga vad en lika stor satsning på stadskärnan kan ge, säger David Björnberg.

Han påtalar också att cityhandeln generellt gör mindre klimatavtryck och ökar en stads attraktivitet.

– Titta exempelvis på Varbergs kommun, där har man aktivt sagt nej till externa handelsplatser och tidigare i fick man pris för Årets stadskärna. Mycket handlar om att man gör analysen innan man bygger. Det är också viktigt att det skapas naturliga länkar mellan områden och inte enklaver utanför staden, säger David Björnberg.

Handeln i Uppsala

Handeln är den bransch med flest antal anställda i Uppsala. Staden har flera externa köpcentrum, de största finns i Gränby och i Boländerna. I september presenterade Fastighetsägarna en rapport som visar att citykärnan får utstå stark konkurrens från externa handelsplatser. Ändå mår cityhandeln bra. Under 2015 omsatte cityhandeln i Uppsala 4,6 miljarder kronor, en ökning med fem procent jämfört med 2014.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!