Dags för mustaschkamp

Almi i Uppsala utmanar nu stadens företagare att odla mustasch under november för att uppmärksamma kampen mot prostatacancer. Almis egna anställda har redan börjat.

Foto: Christine Richter

Ekonomi, näringsliv & finans2016-10-31 13:41

I fredags traskade Almis manliga medarbetare iväg till salongen Barber & Babes för att få sin skäggväxt bortrakad så att mustaschodlandet kan börja.

– Alla sju män på vårt kontor har antagit utmaningen att vara med i mustaschkampen. Nu vill vi utmana hela Uppsalas näringsliv att också delta, säger Ywonne Bölja på Almi.

Almi har startat en insamling på Prostatacancerförbundets hemsida där man kan gå in och skänka pengar och nu vill man att företag ska göra detsamma. Sedan ska odlandet av ansiktsbehåring dokumenteras på sociala medier under hashtaggen #viantarALMIsutmaning. Den sista november ska man se vilket företag som samlat ihop mest pengar.

– Varje år drabbas 100 000 män av prostatacancer. Den rosa månaden får mycket uppmärksamhet, vilket ju är jättebra, men vi vill att den blå månaden ska uppmärksammas lika mycket. Det viktigaste med ett sådant här initiativ är att sprida kunskap, säger Ywonne Bölja.

Även Matilda Mielind som äger Barber & Babes deltar i initiativet. Den 21 november kommer man att skänka tio procent av intäkterna från alla skägg och rakningar till mustaschkampen.

– Det är solklart att vi vill vara med. Vi har varit med och bidragit till rosa bandet förut och nu är det dags för mustaschkampen. Vi ser fram emot att få se en massa härliga mustascher och hoppas att många hoppa på det här och ser det som ett lekfullt sätt att uppmärksamma något väldigt viktigt, säger Matilda Mielind.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!