LÄS MER: Hård konkurrens om shoppingen i Uppsala
Andreas Hallin, är en av de läsare som engagerat sig i debatten om de olika handelsplatserna i staden.
I samband med att Marc O´Polo på Dragarbrunnsgatan nyligen försattes i konkurs så uppstod en debatt på Facebooksidan Uppgång, en sida som drivs av UNT. Här finns läsaråsikter om vilket som är bäst att handla i; stadskärnor eller i externa köpcentrum.
I en av trådarna finns också funderingar kring om Uppsala fortfarande är för litet för att butiker som inte ligger på gågatan ska löna sig.
Andreas Hallin är en av dem som ofta handlar i city.
– Jag tycker det är skönt att gå och handla på gågatan och Östra Ågatan. Om jag fick bestämma så skulle Uppsala ha fler gågator. Sedan är det ju utbudet som avgör om man handlar i city eller i något köpcentrum, säger Andreas Hallin som handlar så mycket som möjligt av det han behöver i city.
Han säger att när han kommer till en stad så är det gågatan i centrum han går på.
– Där gågatan tar slut, där vänder man.
Andreas Hallins förslag för att lyfta cityhandeln är fler uteserveringar.
– En fräck grej skulle också vara att bygga ett glastak över gågatan.
En annan som engagerat sig i debatten är Eija L Schüssler. Hon har en butik på Drottninggatan, bara 100 meter från gågatan. Ändå tycker många kunder att det känns långt att gå dit.
Hennes förslag för att få fler delar av city mer levande är bland annat bredare trottoarer med sittplatser och planteringar.
– Jag tror det behövs en mer välkomnande miljö för att strosa runt och våga testa nya stråk.
Andra förslag hon har är att införa mer generösa regler för att kunna flytta ut serveringar tillfälligt.
– För oss på Drottninggatan är problemet att gatan fortfarande främst är en bilgata, och att det inte finns något i slutet av gågatustråket som lockar folk att gå hitåt, säger Eija Schüssler.
Hon tror därför att avstängningar av trafiken emellanåt skulle göra stor skillnad.
– Att göra gatan till en promenadgata på sommaren och skapa enstaka event skulle göra stor skillnad. Då tror jag att folk skulle hitta nya butiker och restauranger i stan, säger Eija Schüssler.