Enligt Uppsala kommun har brister i verksamheten och brott mot avtalet påtalats upprepade gånger.
– Först är främst är det beklagligt att bryta ett avtal, som är en drastisk åtgärd. Men det är flera punkter som vi pekar på. Bland annat så har man inte utfört insatserna utifrån de biståndsbeslut som har fattats. Som att erbjuda hjälp på morgonen, på lunchen och vid middagen. Då har vi sett att man har klumpat ihop de här insatserna och utför dem vid samma tillfälle, vilket strider med avtalet, säger Jesper Kyrk, avdelningschef för avtal och marknad på Uppsala kommun, äldreförvaltningen.
Hemvakten AB har fått rekommendationer och handlingsplaner från kommunen som de inte har följt. Något som inte Nazi Farzaneh har haft någon kännedom om.
– Det värsta är att de har påpekat att de erbjudit oss stöd och hjälp, och att vi inte har tagit emot det. Det stämmer inte alls. Vi vet att det finns brister, men brister finns i alla verksamheter. Vissa punkter, som bygger på anonyma källor, känner vi inte alls till. Men andra saker har vi ändrat. Vi har bytt verksamhetschef och vi jobbar med våra brister, säger Nazi Farzaneh som tillträdde som verksamhetschef i höstas.
Hon fortsätter:
– Det spelar ingen roll vad vi säger, utan det de säger att vi ska lägga ned. Vi har en månad på oss. Våra kunder ringer och vill inte byta. De är arga och besvikna och vill vara kvar.
Hemvakten AB, med verksamhet i Uppsala, har cirka 75 brukare med hemtjänst. Dessa får nu möjlighet att välja en ny utförare.
– Nämnden fattade beslutet om att häva avtalet förra tisdagen, och själva hävningen verkställs sista mars. Och under den här tiden kommer biståndshandläggaren att ta kontakt med alla och även erbjuda tolk om så krävs så att alla kan välja en ny utförare, säger Jesper Kyrk.
Beslutet kan överklagas till Förvaltningsrätten.
– Vi har skickat in en överklagan, men det verkar som att de lyssnar på tjänstemännen, säger Nazi Farzaneh.