Bagarna på Güntherska hovkonditoriet började vid klockan två natten till tisdagen för att hinna med att förbereda inför en av årets stora försäljningsdagar.
– Det blir några tusen bullar som säljs en sådan här dag, säger Matilda Landing på Güntherska.
Extrapersonal har kallats in för att den ökade produktionen ska kunna hanteras och även medlemmarna ur familjen Landing får rycka in.
– Alla sådana här typer av dagar är jätteviktiga och vi försöker satsa mycket på dem. Kanelbullens dag ligger i topp tillsammans med hela semmelperioden som kulminerar på semmeltisdagen. Det här är väldigt roliga dagar för oss, säger Matilda Landing på Güntherska.
Även på Centralkonditoriet märker man av en anstormning av kunder.
– Det går nästan inte att förbereda sig på en sådan här dag. Hur mycket vi än jobbar så håller det på att ta slut hela tiden, säger ägaren Andreas Östlund.
I fjol var kanelbullens dag på en söndag vilket inte är lika bra för försäljningen, en tisdag är väsentligt mycket bättre.
– Framför allt är det företag som är i farten och vill göra beställningar. Men generellt blir den här dagen bara större och större. Det börjar verkligen påminna om fettisdagen och luciadagen, säger Andreas Östlund.
På Güntherska märker man att även andra dagar och högtider, som inte är direkt kopplade till ett bakverk, har blivit viktigare för kaféverksamheten de senaste åren, Matilda Landing nämner exempelvis Sista april och Kulturnatten, men också vid evenemang som American Car Show märker man av en ökad försäljning.
– Baktrenden generellt blir större och större och det märks. Det finns ett ökat intresse för råvaror, kvalitet och hantverk, säger Matilda Landing.