En hantverkare i företagsbyggen

Efter framgångssagan Adlibris upplever företagaren Pär Svärdson nu en liknande resa med nätapoteket Apotea. Företaget sysselsätter drygt 100 personer i Morgongåva – med fler nyanställningar på gång.

Pär Svärdson, ägare och vd för Apotea, har upplevt osannolika framgångar med sina e-handelsföretag. Efter succén med Adlibris har Apotea också blivit rena framgångssagan med för närvarande 600 000 kunder och en beräknad omsättning i år på 575 miljoner kronor.

Pär Svärdson, ägare och vd för Apotea, har upplevt osannolika framgångar med sina e-handelsföretag. Efter succén med Adlibris har Apotea också blivit rena framgångssagan med för närvarande 600 000 kunder och en beräknad omsättning i år på 575 miljoner kronor.

Foto: Johan Eriksson

Ekonomi, näringsliv & finans2015-12-02 06:00

Det började med kaninförsäljning vid åtta års ålder, och första egna aktiebolaget startade han när han var fjorton år. Nyligen utsågs han till Årets företagare av organisationen Företagarna.

– Jag ville starta ett företag, och det blev någon sorts flummig djurförsäljning där i början, berättar Pär Svärdson med ett leende.

Vi sitter i lunchrummet i Apoteas lokaler i Morgongåva. Apropå entreprenörsådran var det något som Stockholmaren Pär Svärdson hade fått med sig hemifrån.

– Det handlade nog om en attityd vi hade i hemmet, där företagande alltid var något som värdesattes, förklarar han.

Efter dubbla ingenjörsexamen och några års anställning i ett konsultföretag startade Pär Svärdson e-bokhandeln Adlibris tillsammans med en kollega 1996. Av en händelse upptäckte de en bokgrossist i Morgongåva som hette Seelig.

– Seelig fick ansvar för boklogistiken åt Adlibris, men snart tog vi själva över även den delen här i Morgongåva, berättar Pär Svärdson.

Resten är modern företagshistoria. När Pär Svärdson efter några osannolikt framgångsrika år sålde sin sista aktiepost i Adlibris till Bonniergruppen 2011 hade e-bokhandeln växt till 300 anställda och hade en årsomsättning på 1,1 miljarder kronor.

– Det kändes smickrande att få ett bud av stora Bonnier, och det spelade nog in när vi tog det snabba beslutet att sälja. För pengarna köpte jag bland annat en båt, berättar Pär Svärdson leende.

Men något vilande på lagrarna blev det inte. Tillsammans med samma kollega som tidigare kom han snart i kontakt med Familjeapoteket, ett nystartat e-handelsbolag som förde en tynande tillvaro med ett årligt minusresultat på 19 miljoner kronor.

– Lite läskigt var det att köpa företaget men vi såg ju utvecklingspotentialen i den nyligen avreglerade apoteksbranschen. Genom köpet fick vi tillgång till ett e-handelsbolag med alla tillstånd på plats och med en liten kunddatabas, förklarar Pär Svärdson.

Med fokus på sortiment, priser och leveranstider utvecklades e-handelsapoteket under nya namnet Apotea och 2012 flyttade företaget in i Adlibris ursprungliga lokaler på 700 kvadratmeter i Morgongåva.

– Det kändes självklart att välja Morgongåva där vi genom åren alltid hittat duktiga medarbetare, billiga lokaler och blivit väl omhändertagna, berättar Pär Svärdson.

I dag, fyra år senare, är Apotea på god väg att växa ur de nuvarande lokalerna på 5000 kvadratmeter och under motsvarande tid har arbetsstyrkan växt från två till drygt 100 personer fördelade på ett 90-tal logistikarbetare, fyra inom kundservice och 13 farmaceuter.

Medan vi pratar kommer det in ett gäng hungriga medarbetare för lunch – samtliga slående unga.

– Vi har ung personal, av de 85 personer som anställts det senaste året har drygt tre fjärdedelar varit under 25 år, informerar Pär Svärdson.

När det gäller drivkraften i entreprenörskapet talar Pär Svärdson gärna i termer av glädje, stolthet och tillfredsställelse.

– Jag tror det är en liknande känsla som en yrkesstolt hantverkare upplever när han har tillverkat något han är nöjd med. Jag ser mig gärna som en hantverkare i företagsbyggande där en del av tillfredsställelsen ligger i att både anställda, kunder och folk i allmänhet upplever en god relation till varumärket jag företräder, förklarar han.

Efter samtalet i lunchrummet tar vi en promenad i den stora logistiklokalen som innefattar läkemedelslager, förpackningsavdelning, sluss för in- och uttransporter samt en stängd avdelning där företagets farmaceuter sköter om de receptbelagda ordrarna. En av farmaceuterna är Anna Grenholm från Uppsala.

– Jag har tidigare jobbat i traditionellt apotek men det här jobbet är betydligt roligare. Här är fokus ställt på farmaceutbiten och läkemedlen i stället för på försäljning och det passar mig, säger hon.

Inne i den stora logistiklokalen är Stefan Nilsson i färd med att fylla en lastvagn med utgående leveranser. Han är Morgongåvabo och har jobbat på Apotea i två år.

– Det är fart och fläkt och alltid något att göra, dagarna känns korta. Dessutom har vi roterande arbetsuppgifter så det blir aldrig enformigt, säger han.

Innan rundvandringen är slut berättar Pär Svärdson att det planeras för ytterligare nyanställningar i Morgongåva.

– Vi ska nyrekrytera 15 farmaceuter och ett 30-tal inom logistiken, säger Pär Svärdson.

Apotea har idag cirka 600 000 kunder med en ökningstakt på 10 000 nya kunder i veckan – siffror som Pär Svärdson förbluffas över.

– Att alla dessa kunder administreras från en ort med 1400 invånare tycker jag är fascinerande - och visar vilka utvecklingsmöjligheter det finns för landsbygden, säger han.

Fakta Apotea

Apotea har drygt 100 anställda i Morgongåva.

Fjolårsomsättningen var 289 miljoner kronor, i år pekar prognosen på cirka 575 miljoner kronor.

Antalet kunder är cirka 600 000 med en ökningstakt på cirka 10 000 nya kunder i veckan.

Cirka 40 000 ordrar expedieras varje vecka, veckorekordet ligger på 60 000 ordrar.

Under året har Apotea utnämnts till Årets e-handel vid Nordic Ecommerce Award medan Pär Svärdson utsetts till Årets företagare i Sverige av organisationen Företagarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!