Vad kommer du att prata om under din föreläsning?
– Om den pågående digitala omställningen, hur den påverkar människor och företag, hur allt går betydligt snabbare än vad vi faktiskt inser. Jag ska dessutom prata om hur Sverige ska kunna behålla den digitala ledartröjan i världen, något vi måste kämpa för i allt större utsträckning.
Vilken roll skulle du säga att Google spelar på dagens mediemarknad?
– Google spelar olika roller beroende på vilken typ av aktör i branschen du frågar. För många företag erbjuder vi framför allt olika verktyg, såsom sök, för att kommunicera med konsumenter. För innehållsskapare representerar vi en tjänst som YouTube och för andra är vi en framförallt en utvecklare av teknik och hårdvara.
Hur tror du att mediemarknaden kommer att förändras framöver?
– Jag brukar säga att för oss som jobbar i mediebranschen är i dag den mest komplicerade dagen hittills. Samtidigt är det den minst komplicerade dagen om vi tittar framåt. Utvecklingen går fort och den kan te sig mer och mer komplex i och med att användarna rör sig mellan olika plattformar i allt större utsträckning. Den som kan erbjuda den bästa upplevelsen i och med den rörligheten kommer att vara väl positionerad framåt.
Hur gör sig företagare bäst redo för kommande digitala utmaningar?
– Svenska konsumenter ligger jämförelsevis väldigt långt framme digitalt, och vi har flera företag som uppmärksammas internationellt, såsom Spotify, King och Klarna. Samtidigt ligger allt för många små- och mellanstora företag efter digitalt, till exempel har nästa hälften av de svenska företagen inte en mobilanpassad hemsida, trots att konsumenterna finns och vill handla där.
Hur ska man tänka som mindre företagare som verkar på främst en lokal marknad?
– Bara i år kommer ytterligare 600 miljoner människor komma online i världen. Tänk inte Uppsala som din målgrupp utan tänk världen! Det finns en uppsjö gratisverktyg online för att analysera olika möjligheter och marknader, och man kan testa sig fram utan att det behöver kosta skjortan.