Bangårdsgatan i centrala Uppsala är en till synes ganska kort och vanlig gata som sträcker sig från Fyrisån till centralstationen. Men för ett par år sedan hände det något här. Linda Elster som arbetar på friskvårdscentret Itrim fick en dag för två år sedan veta att företaget skulle få nya grannar. En stor ombyggnation väntade och gymmet Fitness24seven skulle öppna precis bredvid.
– De skulle flytta in till 1 000 kvadratmeter medan vi fick flytta till 300 kvadratmeter. Dessutom fanns det redan ytterligare ett gym på gatan, Perrys gym. Jag insåg att med Gå och Löpkliniken skulle vi bli fyra hälsoföretag inom ett avstånd på 25 meter. Som ansvarig för marknadsföring och försäljning fick jag lite smått panik och började fundera över konkurrensen. Jag tänkte att snart kommer jag inte ha något jobb kvar, berättar Linda Elster, lite med glimten i ögat.
Det som hände på Bangårdsgatan är ganska beskrivande för hela Uppsala. Över hela staden har hälsoföretagen ökat i antal. Exakt hur mycket är svårt att säga, för samtidigt som antalet företagare ökat har sektorn blivit bredare. När Uppsala kommun för ett par år sedan listade företag som verkar för bättre hälsa inkluderades allt från läkemedelsbolag och vårdcentraler till apotek och spaanläggningar. Hela Sverige har slagits av en hälsotrend och det märks på att antalet företagare ökat, men också på ett ökat kundunderlag. Under de tre år som Linda Elster arbetat på Itrim har antalet medlemmar nästan fyrdubblats.
– Människor har valt att börja investera i hälsa. För några år sedan fick man ett friskvårdsbidrag, köpte något träningskort men lät det sedan ligga. Många har dessutom lagt tid på familjen, presterat på jobbet men någonstans där glömt bort sig själva. Nu finns det tid att satsa på sitt eget välmående, säger Linda Elster.
Det var lite av ett mardrömsscenario som slog till när hyresvärden för två år sedan berättade om de nya grannarna, åtminstone till en början. För snart började Linda Elster att tänka om.
– Jag tänkte att det här kommer inte gå att motarbeta. Vi måste samarbeta istället för att konkurrera. I slutändan arbetar vi ju alla för ett hälsosammare Uppsala, säger hon.
Hon gick runt och pratade med de andra företagarna och de var positiva till ett samarbete. De bildade ett friskvårdsråd där de alla nu möts och diskuterar, skapar gemensamma kampanjer, arbetar med sociala medier, anordnar öppet hus-dagar och tar fram erbjudanden.
– Vi lotsar kunder till varandra och samarbetet funkar fantastiskt bra. Tillsammans blir vi starka, säger Linda Elster.
Hon såg också möjligheter med själva Bangårdsgatan och tänkte att de kunde göra de korta avstånden till en fördel. Det var så idén om att Bangårdsgatan egentligen borde heta Friskvårdsgatan föddes.
– Jag tänker att Friskvårdsgatan är en port in till hållbar hälsa, vad man än har för önskemål. Vi välkomnar alla och så får man prova alla dörrar som man vill. När man tittar på det är vi inte så lika som man tror, vi är alla ganska olika och unika, säger hon.
Det finns också reella planer på att försöka få till ett namnbyte så att gatan faktiskt ska heta Friskvårdsgatan.
– Varje gång jag åker med en taxichaufför säger jag att ”om du får en körning till Friskvårdsgatan är det hit du ska”. Vi får också en del post till Friskvårdsgatan så det börjar sprida sig, berättar Linda Elster entusiastiskt.
Det är inte bara på Friskvårdsgatan som hälsoföretagare väljer att samarbeta. För några år sedan initierade Uppsala kommun ett projekt för hälsoföretag med målet att stärka företagandet inom branschen. Under projektets gång såg flera av företagarna ett behov av att skapa ett starkt nätverk vilket i november förra året ledde till att föreningen Hälsa Uppsala bildades.
I dagsläget har Hälsa Uppsala runt 80 stycken medlemmar. Tillsammans träffas de för olika medlemsaktiviteter som lunchmöten, seminarier och workshops.