Hälsobranschen finner nya vägar att möta hårdnad konkurrens

Foto: Jonas Tetzlaff

Ekonomi, näringsliv & finans2015-09-06 07:10

Bangårdsgatan i centrala Uppsala är en till synes ganska kort och vanlig gata som sträcker sig från Fyrisån till centralstationen. Men för ett par år sedan hände det något här. Linda Elster som arbetar på friskvårdscentret Itrim fick en dag för två år sedan veta att företaget skulle få nya grannar. En stor ombyggnation väntade och gymmet Fitness24seven skulle öppna precis bredvid.

– De skulle flytta in till 1 000 kvadratmeter medan vi fick flytta till 300 kvadratmeter. Dessutom fanns det redan ytterligare ett gym på gatan, Perrys gym. Jag insåg att med Gå och Löpkliniken skulle vi bli fyra hälsoföretag inom ett avstånd på 25 meter. Som ansvarig för marknadsföring och försäljning fick jag lite smått panik och började fundera över konkurrensen. Jag tänkte att snart kommer jag inte ha något jobb kvar, berättar Linda Elster, lite med glimten i ögat.

Det som hände på Bangårdsgatan är ganska beskrivande för hela Uppsala. Över hela staden har hälsoföretagen ökat i antal. Exakt hur mycket är svårt att säga, för samtidigt som antalet företagare ökat har sektorn blivit bredare. När Uppsala kommun för ett par år sedan listade företag som verkar för bättre hälsa inkluderades allt från läkemedelsbolag och vårdcentraler till apotek och spaanläggningar. Hela Sverige har slagits av en hälsotrend och det märks på att antalet företagare ökat, men också på ett ökat kundunderlag. Under de tre år som Linda Elster arbetat på Itrim har antalet medlemmar nästan fyrdubblats.

– Människor har valt att börja investera i hälsa. För några år sedan fick man ett friskvårdsbidrag, köpte något träningskort men lät det sedan ligga. Många har dessutom lagt tid på familjen, presterat på jobbet men någonstans där glömt bort sig själva. Nu finns det tid att satsa på sitt eget välmående, säger Linda Elster.

Det var lite av ett mardrömsscenario som slog till när hyresvärden för två år sedan berättade om de nya grannarna, åtminstone till en början. För snart började Linda Elster att tänka om.

– Jag tänkte att det här kommer inte gå att motarbeta. Vi måste samarbeta istället för att konkurrera. I slutändan arbetar vi ju alla för ett hälsosammare Uppsala, säger hon.

Hon gick runt och pratade med de andra företagarna och de var positiva till ett samarbete. De bildade ett friskvårdsråd där de alla nu möts och diskuterar, skapar gemensamma kampanjer, arbetar med sociala medier, anordnar öppet hus-dagar och tar fram erbjudanden.

– Vi lotsar kunder till varandra och samarbetet funkar fantastiskt bra. Tillsammans blir vi starka, säger Linda Elster.

Hon såg också möjligheter med själva Bangårdsgatan och tänkte att de kunde göra de korta avstånden till en fördel. Det var så idén om att Bangårdsgatan egentligen borde heta Friskvårdsgatan föddes.

– Jag tänker att Friskvårdsgatan är en port in till hållbar hälsa, vad man än har för önskemål. Vi välkomnar alla och så får man prova alla dörrar som man vill. När man tittar på det är vi inte så lika som man tror, vi är alla ganska olika och unika, säger hon.

Det finns också reella planer på att försöka få till ett namnbyte så att gatan faktiskt ska heta Friskvårdsgatan.

– Varje gång jag åker med en taxichaufför säger jag att ”om du får en körning till Friskvårdsgatan är det hit du ska”. Vi får också en del post till Friskvårdsgatan så det börjar sprida sig, berättar Linda Elster entusiastiskt.

Det är inte bara på Friskvårdsgatan som hälsoföretagare väljer att samarbeta. För några år sedan initierade Uppsala kommun ett projekt för hälsoföretag med målet att stärka företagandet inom branschen. Under projektets gång såg flera av företagarna ett behov av att skapa ett starkt nätverk vilket i november förra året ledde till att föreningen Hälsa Uppsala bildades.

I dagsläget har Hälsa Uppsala runt 80 stycken medlemmar. Tillsammans träffas de för olika medlemsaktiviteter som lunchmöten, seminarier och workshops.

Svenskarna mår både bättre och sämre Gymbranschen domineras av drakar Antalet privata vårdcentraler ökar Fler kvinnor driver hälsoföretag Uppsalaborna rör sig mer Allt fler äldre vill träna

Hälsobranschen, wellnessbranschen, må bra-sektorn eller gym- och fitnessbranschen. Det finns många samlingsbegrepp för de företag som arbetar med hälsa och välmående. All tillgänglig statistik visar att företagen inom branschen ökat och dessutom växt rekordsnabbt de senaste åren. Alla verkar de för att svenskarna på ett eller annat sätt ska må bättre.

Över 70 procent av svenskarna upplever att de har ett gott allmänt hälsotillstånd, visar den senaste nationella folkhälsoenkäten. Andelen med god hälsa har ökat sedan år 2004. Men samtidigt som andelen svenskar med god hälsa har ökat har även antalet personer med fetma ökat. I dag klassas ungefär varannan svensk som överviktig.

Den nationella folkhälsoenkäten visar också att det finns ett samband mellan god hälsa och högre utbildning. God hälsa är också vanligast bland mellan- och högre tjänstemän. Uppsala kommun har generellt lägre ohälsotal än både Uppsala län och riket i stort.

Den svenska gymbranschen domineras av stora aktörer. De fem största aktörerna på marknaden ökade sin omsättning med i snitt 80 procent mellan åren 2007-2012. I Uppsala är Friskis & Svettis störst med 28 000 medlemmar.

Sedan det fria vårdvalet infördes har antalet vårdcentraler i Uppsala län ökat med över 20 procent. Enligt konkurrensverket har antalet vårdcentraler ökat mer än befolkningen.

Fler kvinnor än män driver företag inom sektorn vård, omsorg och sociala tjänster. I Uppsala län är andelen kvinnliga företagsledare i branschen högre än för landet i stort visar statistik från Tillväxtverket.

Enligt siffror från Folkhälsomyndigheten har invånarna i Uppsala kommun generellt lägre andel stillasittande fritid jämfört med Uppsala län i stort och riket i stort.

Intresset för träning bland äldre har ökat i Uppsala de senaste åren. Uppsala kommun har i dag fem stycken så kallade seniorgym runt om i staden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!