BÄde Lisa Thörn, cityledare i Uppsala City och Jan Hammarling, marknadsomrÄdeschef i GrÀnbystaden, sÀger att deras handelsplatser kompletterar varandra.
Tack vare den stora folkökningen kommer mÄnga butiker att behövas bÄde i stadskÀrnan och i GrÀnbystaden, enligt dem.
â VĂ„ra hotell och restauranger hĂ€r i city gĂ„r just nu bra och handeln mĂ„r okej. Men visst krĂ€vs lite förĂ€ndringar och förnyelse för att stĂ€lla om till nya förutsĂ€ttningar, sĂ€ger Lisa Thörn, cityledare och vd för Uppsala Citysamverkan AB.
Butiker med sÀllanköpsvaror som exempelvis möbler och vitvaror har minskat i stadskÀrnorna under senare Är. Men en ny trend Àr att större kedjor visar intresse för att etablera sig i stadskÀrnan igen.
â Stora kedjor som Ikea vill öppna smĂ„ citybutiker dĂ€r kunderna kan gĂ„ in och exempelvis bestĂ€lla ett helt kök eller nĂ„got annat, sĂ€ger Lisa Thörn.
Hon ser positivt pÄ framtiden och Àven pÄ alla byggnadsarbeten som pÄgÄr i stadskÀrnan.
â Fler bostĂ€der och kontor innebĂ€r mer liv och rörelse i city. Hade vi inte haft nĂ„gra lyftkranar i staden hade jag varit mer orolig, för det finns stĂ€der dĂ€r det stĂ„r helt stilla och dĂ€r stadskĂ€rnan har det tufft.
â Men eftersom Uppsala Ă€r en sĂ„ stor stad, med mĂ„nga invĂ„nare, turister och konferensgĂ€ster sĂ„ har vi inte samma problem som smĂ„ och medelstora stĂ€der, sĂ€ger Lisa Thörn.
Hon menar att till Uppsala Äker man inte bara för att handla, utan Àven för att uppleva saker.
â Och sĂ„ vill vi att det ska vara, att folk ska se det som en mötesplats dĂ€r man kan shoppa, Ă€ta, trivas och umgĂ„s
Hur viktigt Àr det att blanda ut butikerna med service som vÄrdinrÀttningar och tandlÀkare för att locka fler kunder?
â Det Ă€r viktigt att vi har bra service i stadskĂ€rnan, men om det gĂ„r att lĂ€gga dem en vĂ„ning upp Ă€r det bra, annars Ă€r risken att vi fĂ„r sĂ„ kallade stĂ€ngda ytor och tomma delar av gatan, vilket vi vill undvika.
PÄ grund av den utbyggnad som nu pÄgÄr i staden och pÄ grund av att e-handeln ökar, sÄ Àr det lite turbulens i cityhandeln just nu. De siffror som kom strax efter jul, pekar pÄ att handeln totalt sett varken ökar eller minskar i de centrala delarna av Uppsala. Siffran Àr +/- 0.
DÀremot har stadens restauranger och cateringfirmor mÄnga kunder. Det Àr allt fler som flyttar fredagsmyset ur vardagsrummet och Àter ute i stÀllet för att bjuda hem folk.
NÀr det gÀller hur butikerna ska möta konkurrensen frÄn e-handeln sÄ kan ett recept vara att koppla e-handeln till butiken samt att skruva pÄ servicen ytterligare, enligt Lisa Thörn.
â Jag tror att detaljhandeln mĂ„ste se över sitt sĂ€tt att tillgodose kundens behov, hĂ€mta, byta i butik för att underlĂ€tta samt att höja servicegraden nĂ„got sĂ„ att det personliga mötet blir viktigare och att pĂ„ sĂ„ sĂ€tt skapa bĂ€ttre flöden i butik, sĂ€ger Lisa Thörn.
Konkurrensen frÄn e-handeln mÀrks Àven i GrÀnbystaden, men Àven hÀr ser man optimistiskt pÄ framtiden.
â Det finns framgĂ„ngsrika sĂ€tt att möta nĂ€thandeln. Exempelvis genom att garantera samma pris för varan i butiken som pĂ„ nĂ€tet, sĂ€ger Jan Hammarling, marknadsomrĂ„deschef i GrĂ€nbystaden.
KlÀdkedjor provar nu ocksÄ att lÀmna ut paket i sina butiker samt att lÄta kunderna prova plaggen dÀr och vid behov lÀmna tillbaka den nÀtbestÀllda varan direkt, istÀllet för att behöva ordna sjÀlv med returen.
â För att underlĂ€tta för kunderna kommer vi ocksĂ„ att utöka möjligheterna att hĂ€mta ut paket. HĂ€r kommer att installeras en speciell, helautomatiserad utlĂ€mningsenhet, vilken Ă€r en av de första i Uppsala.
NÀr det gÀller vikten av service och aktiviteter i anslutning till butikerna, sÀger Jan Hammarling sÄ hÀr:
â VĂ„r vision Ă€r att skapa en levande stad och hĂ€r byggs för nĂ€rvarande nya bostadshyresrĂ€tter och kontor i direkt anslutning till gallerian. HĂ€r ska finnas allt man behöver och det Ă€r mĂ„ngfalden som gör omrĂ„det attraktivt.
De som ska arbeta pÄ kontoren kommer behöva lunchrestauranger och ett utökat serviceutbud.
â Samtidigt fĂ„r arbetsplatserna lĂ€ttare att attrahera personal ju fler restauranger det finns i omrĂ„det och ju lĂ€ttare det Ă€r för deras kunder att ta sig hit med kollektivtrafik eller cykel, sĂ€ger Jan Hammarling som ett exempel pĂ„ varför de tycker det Ă€r viktigt med service intill handeln.
GrÀnbystaden Àgs av Atrium Ljungberg AB som Àven Àger bland andra Forumgallerian och RÄdhuset i city.
Hur ser ni pÄ konkurrensen. Konkurrerar ni med er sjÀlva?
â Nej, vi tycker i stĂ€llet att vi kompletterar varandras utbud. Det kan vara samma kund som ibland handlar i city och ibland i GrĂ€nbystaden.
Har handeln i GrÀnbystaden utvecklats som ni hoppats?
â Absolut! Vi Ă€r jĂ€ttenöjda. Under 2017 ökade restaurangernas och butikernas sammanlagda omsĂ€ttning med 5,4 procent.