Här är företagen vi klagar mest på i Uppsala

Hemelektronikvaror och hantverkstjänster fortsätter toppa listan med flest klagomål i Uppsala kommun. Det visar Konsument Uppsalas statistik från 2016.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2017-01-16 17:27

Konsument Uppsala har sammanställt 2016 års statistik över klagomål på tjänster och varor i Uppsala kommun. Det vanligaste samtalet de får in handlar om hantverkstjänster, i synnerhet om den tid då arbetet skulle ha varit klart enligt överrenskommelse. Därefter följer telekombranschen som fortsätter ligga högt.

Enligt Kristina Westling, konsumentrådgivare på Konsument Uppsala, är försäljningsmetoderna anledningen till att telekombranschen hamnar högt på den icke så åtråvärda listan.

– Många gånger handlar det om telefon- och gatuförsäljare. Dessa typer av metoder öppnar upp för missförstånd mellan konsument och företag. Ibland lockar försäljarna med erbjudanden och gratisprodukter. Men inget är gratis och låter det för bra för att vara sant så är det förmodligen det, säger Kristina Westling.

Den kategori varor som det klagas mest över i Uppsala är hemelektronik.

– Det rör sig oftast om varor som gått sönder och att man inte får den hjälp man förväntat sig. Ofta följer det med garantier, men det är inte alltid de är alltäckande. Man måste fråga vad som omfattas av garantin och läsa avtalen så man vet vad som gäller.

Ny på listan över varor är hälsokostprenumerationer.

– Ofta handlar det om att man klickat på en annons på Facebook eller deltagit i marknadsundersökningar där man erbjuds gratisprover. Men i själva verket förbinder man sig till en prenumeration.

Men här gäller ångerrätten och så länge du har av dig inom 14 dagar har du rätt att avbryta prenumerationen, förklarar Kristina Westling.

Jämfört med resten av landet klagar Uppsalaborna betydligt mindre på begagnade bilar och fast telefoni, men mer på internet/fiber. Flest klagomål av alla företag år 2016 fick 3, följt av Telia och Mobilizera.

Hjälper det att höra av sig till er med sina klagomål?

– Man har större chans att få rätt om man hör av sig än om man bara accepterar det. Om man känner att man inte orkar ta tag i det så kan vi hjälpa till och ta kontakt med företaget i fråga, säger Kristina Westling.

Klagomålsstatistik 2016

Företag med flest klagomål

3, 30

Telia, 28

Mobilizera, 22

Elgiganten, 20

Actic, 17

Varor med flest klagomål

Dator/telefon/spelkonsol, 122

Begagnade bilar, 116

Möbler/Husgeråd/Inredning, 79

Hälsokost, 61

Kläder, 36

Tjänster med flest klagomål

Hantverkstjänster, 197

Mobiltelefoni, 94

Fast telefoni, 82

Internet/fiber, 80

TV, 47

Källa: Konsument Uppsala

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!