På Wasabi Webs kontor, i de anrika lokalerna i Gamla Riksbankshuset, råder full aktivitet. I ett av de modernt inredda rummen avlöser kundmötena varandra. I ett annat sitter åtta av företagets elva unga anställda och arbetar intensivt framför varsin dator. Nils Engvall, marknadsansvarig, beskriver företagets två ägare – sig själv och vd:n Andreas Glimbrant, i termer av motpoler som kompletterar varandra. Nils är den energiske idésprutan, Andreas tekniksnillet och mer praktiskt eftertänksamme. Tillsammans har de tagit Wasabi web från den lilla källarlokalen där affärsidén föddes till Riksbankshuset och en omsättning på över sex miljoner.
Synergin mellan eftertänksamhet och drivkraft går som en röd tråd genom verksamheten. Samtidigt som Nils lyser av entusiasm när han pratar om att våga och att satsa högt, betonar han även vikten av tålamod och en stor portion sunt förnuft.
– Många har en idé om att framgång är att få in kapital. Men för att överleva efter uppstartsfasen måste företaget ha förmågan att växa av egen kraft. Fungerande sälj och en strukturerad organisation är nyckeln och det absolut viktigaste, det utgör själva motorn i verksamheten. Webbyrån har fått förslag både om att bli uppköpta och att själva köpa upp andra företag. I efterhand är de glada att de valt att behålla fokus på - och utveckla, huvudverksamheten.
– Vi utvecklar hemsidor och bygger e-handel och integrationer mot affärssystem men vår grej är att generera försäljning. Affärsidén är att bygga resultat snarare än hemsidor. Vi börjar med att fråga oss hur kunden skapar sina intäkter. Sedan försöker vi renodla produktionen runt det och lyfta fram incitament mot den önskade målgruppen. Det måste vara enkelt att utföra ärenden på hemsidan och att komma i kontakt med företaget. Handlar det om att sälja biljetter till ett event gäller det att snabbt visa vem som kommer, när de kommer och vad det kostar. Man har inte många sekunder på sig att fånga besökaren innan han eller hon stänger ned sidan.
Nils beskriver Uppsala som en kanonstad att starta företag i. Uppsala har rankats som en av landets mest innovativa och snabbväxande regioner som närt flera storföretag som betaltjänstbolaget Klarna och klockjätten Daniel Wellington.
– Uppsalas näringsliv är grymt! Och välkomnande. Det är verkligen en jättebra plats att växa från. Gör inte som så många andra och se Stockholm som det enda alternativet. Här är det mycket lättare att snabbt ta en position, förutsatt att företaget gör bra ifrån sig. Man har större möjligheter att synas och försvinner inte i mängden på samma sätt. Han fortsätter att berätta om en familjär atmosfär där det är lätt att få tillgång till nätverk.
– Utnyttja det. Skapa kontakter och var inte rädd för att fråga - hur gjorde ni? Genom att vara ödmjuka och lyhörda inför andras misstag har vi klarat oss ifrån många minor.