Chromogenics är ett så kallat nanoteknikbolag som i början av 2000-talet knoppades av från Ångströmlaboratoriet och började tillverka en solskyddsfilm som elektroniskt kan variera ljusinsläppet. I dag har bolaget utvecklat sin teknik från småskalig tillverkning för visir till motorcykelhjälmar till storskalig produktion av dynamiska fönster.
– Sedan 2010 har vi jobbat intensivt för att skapa en industriell process som fungerar för storskalig tillverkning av solskyddat fönsterglas främst för byggnader där behoven är stora. I och med att vi inviger vår fabrik så bygger vi också en ny industri, säger vd Thomas Almesjö.
Under förra året köpte Chromogenics in den produktionsutrustning som behövs. Maskinerna är inkörda och tillverkningen är i gång i fabrikshallen i Librobäck. Vissa moment i tillverkningen sker dock hos ett annat företag.
– Vi har 20 anställda i dag och räknar vara mellan 30 och 40 om ett år, säger Thomas Almesjö.
Intresset för Chromogeics dynamiska fönster är stort. Fyra svenska bolag har redan lagt beställningar, ett hotell, en skola, ett kontor och ett fastighetsbolag
– Det är projekt som omfattar fönsterytor på mellan 50 och 350 kvadratmeter. Det innebär att vi har full produktion och kan producera 40 000 kvadratmeter smarta fönster per år. Men lokalerna är väl tilltagna så vi kan skala upp produktionen i takt med att efterfrågan ökar, säger Thomas Almesjö.
Den nya fönstertekniken gör gardiner, markiser, persienner och annan utrustning för att stänga solen ute överflödig. Solskyddsfilmen kan ta bort 90 procent av ljuset utan att göra fönstret mörkt och minska transparensen. Det innebär att landskapet utanför är fullt synligt samtidigt som värmestrålningen kan stängas ute.
– Det är viktigt för de som bor eller jobbar i lokalerna. Men den stora vinsten är att man behöver betydligt mindre energi för att kyla dem. Kylning är idag en större del än uppvärmning. Här i Norden kan våra smarta fönster minska kostnader för kylning med hälften.
Hur stort kan det här blir?
– Jag vill inte spekulera, men det finns en enorm efterfrågan världen runt. Men bygger ju allt mer med stora glaspartier och sedan finns ju behovet inom bil- och flygplansindustrin, på bussar och tåg, allt som har fönster.
Till dags dato har 300 miljoner kronor i risk- och utvecklingskapital investerats i Chromogenics. Bolagets konkurrenter, som främst finns i USA, har valt en delvis annorlunda produktionsprocess, som enligt Thomas Almesjö, är mindre flexibel är den som Chromogenics utvecklat.
– De har nyligen tagit in över fem miljarder kronor i riskkapital för att utveckla sina produkter. Det är ett tecken på hur marknaden ser på behovet av dynamiska fönster, säger han.