Det blir alltså en kombinerad roll för näringslivsdirektören, som har gedigen tidigare erfarenhet av att jobba med besöksnäring från både privat och offentlig sektor. Bland annat just på Destination Uppsala, då som varumärkeschef.
– Jag är stolt och ödmjuk inför att få axla den nya kombinerade rollen. Destination Uppsala har de senaste åren utvecklat besöksnäringen, i samverkan med det privata, offentliga och föreningslivet, på ett bra sätt – och ökat de turistekonomiska intäkterna och antalet gästnätter. Detta fina grundarbete, och all kompetens som finns hos våra medarbetare inom kommunen, destinationsbolaget, våra företag och i föreningslivet, ska vi ta fasta på och fortsätta utveckla i samverkan, säger Charlotte Skott i ett pressmeddelande.
Enligt kommunstyrelsens ordförande Marlene Burwick (S), även styrelseordförande i Destination Uppsala AB, innebär utnämningen att "vi tar ett bättre helhetsgrepp kring de övergripande strategiska näringslivsfrågorna". Hon menar att besöksnäringen är en viktig del i att nå målet med 70 000 nya jobb i Uppsala till 2050.
– Hon är helt rätt person för det här arbetet, säger Burwick i pressmeddelandet.
Charlotte Skott tillträder den nya rollen efter sommaren 2018.