Köttsvinn minskar i Uppsalabutiker

Allt fler livsmedelsbutiker vill minska matsvinnet. Det görs bland annat genom att förpacka kött på nya sätt.

Foto: ANDERS WIKLUND / TT

Ekonomi, näringsliv & finans2019-01-30 14:00

City Gross är den senaste av butikskedjorna som gått över till att vakuumförpacka sitt kött för att förlänga hållbarheten. Genom det har kedjan minskat köttsvinnet med hela 60 procent i Uppsala län och i resterande delar av landet, enligt företagets hållbarhetsrapport, som släpptes i förra veckan.

– Siffrorna ser ungefär likadana ut för alla våra butiker i landet, säger Joakim Grefberg, regionchef på City Gross.

Kedjan räknar med att minska det totala köttsvinnet med över 520 ton kött per år, efter att ha infört vakuumförpackning, så kallad skinpack.

– Det handlar om att hållbarheten blir längre med skinpack. Färsen håller exempelvis nu i en vecka i stället för en dag, säger Joakim Grefberg.

Kotletter har på samma sätt gått från fyra dagar till 16 dagars hållbarhetstid.

Även bland andra Ica, Coop och Willys har under de senaste åren arbetat med att minska butikernas köttsvinn. 2017 bytte Ica ut närmare 100 artiklar till vakuumförpackning i syfte att förlänga hållbarheten och låta mörningsprocessen fortsätta i nötkött.

– Vi har både kött som packas i Västerås som har längre hållbarhetstid och kött som vi packar som tidigare, i vanliga tråg i butiken, exempelvis packar vi köttfärs i butiken, säger Anders Hillbom, köttansvarig på Ica Maxi i Stenhagen.

Det kött som packas i Västerås åt Icas butiker i Uppsala län tillförs en gas.

Vad är det för gas?

Emelie Ericson, pressansvarig på Ica, svarar så här:

”Det är en skyddande atmosfär som innehåller en naturlig gasblandning av 80% syre och 20% koldioxid och en liten del kväve. Alltså samma gaser vi andas, men omvända relationer." svarar hon i ett mejl.

Även en ny metod för datummärkning har införts hos City Gross det senaste året.

– När en produkt närmar sig sista hållbarhetsdatum dyker en varning upp i systemet. Personalen kan då välja mellan att göra en prissänkning, tillaga produkten i butikens kök eller att skänka maten till välgörande ändamål, säger Joakim Grefberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!