Ett 40-tal utställare och drygt 850 besökare samlades under onsdagen i UKK för att nätverka, bli inspirerade, besöka montrar och lyssna på föredrag.
– Temat i år handlar om att förutsättningarna ändras både då regionen växer och då människors beteendemönster förändras, säger Helena Axelid, vd på Relation och ansvarig utgivare för affärsnätverkets tidning.
Ett exempel är handelsbranschen som påverkas av det ändrade beteendemönstret mot webbhandel. Många möten sker också digitalt numera. Ändå tror Helena Axelid att möten som Relationsdagen behövs.
– Ja, vi tror att det mänskliga mötet är viktigare än någonsin. Vi behöver de mänskliga mötena för att få inspiration, kunskap och för att skapa förståelse.
På årets Relationsdag fanns både företag, kommuner, kyrka och region med.
Uppfattningen om årets arrangemang skiftade. Några var helnöjda med att få tillfälle att skaffa fler nya kunder, medan andra tyckte att det var lite få utställare i år.
Vid en monter stod Nadia Norouzi och Madeleine Alexopoulos från KPMG.
– Vi tycker det är bra att vara med här för kundrelationerna och för att synas. Men det känns som det är lite färre utställare och besökare här än förra året, säger de.
Helena Axelid håller med om att nätverkandet också har förändrats sedan hon och hennes man Magnus Axelid startade affärsnätverket för precis 20 år sedan.
– Ja, det är något som vi som företag också måste förhålla oss till, säger Helena Axelid.
En nyhet på Relationsdagen var att en av utställarna, Atrium Ljungberg, i år hade skapat ett kontorsrum i UKK för den som behövde gå ifrån och arbeta mobilt.
Här fanns också flera roliga tävlingar, bland annat hade Uppsalahem tagit med ”Nattduellen” från tv-programmet Mästarnas mästare. Ett av årets dragplåster bland föreläsarna var författaren Stefan Hyttfors, som menar att tekniken kan lösa enorma problem, men att den viktigaste frågan fortfarande handlar om människan.