City Gross, som redan har en butik i Boländerna, satsar den här gången i det framväxande handelsområdet Gränbystaden. Dagen före öppning visar chefen Stefan Öhgren runt i lokalerna där febril aktivitet råder. Varor packas upp, brandlarm ska testas och det läggs fram nygräddat bröd i bageriavdelningen som har placerats direkt efter entrén.
– Vi kör ett genrep i eftermiddag för att testa att allt fungerar som det ska. Kunderna blir vänner och släkt till personalen och inbjudna vip-gäster, berättar Stefan Öhgren.
City Gross har anställt ett 70-tal nya medarbetare. Söktrycket var extremt högt, inte mindre än 4 500 personer skickade in sina cv.
City Gross testar också en ny organisation när man nu sjösätter sin andra butik i stan. Stefan Öhgren blir chef för bägge affärerna, köttchefen och administrationen blir gemensam och den personal som fyller upp varor på hyllorna kommer att alternera mellan butikerna.
– Om butikerna fick varsin chef så skulle det bli en intern konkurrenssituation, vilket inte vore bra. I stället försöker vi kraftsamla och lansera bägge butikerna gemensamt i vår marknadsföring och annonsering. säger Stefan Öhgren.
Han räds inte konkurrensen trots att Willys och Ica Kvantum finns på nära håll i det nya Gränby som nu håller på att växa fram.
– Det gäller att hela tiden leva upp till kundernas krav, säger Stefan Öhgren, som är väl medveten om att det finns flera nya stora livsmedelsbutiker i Uppsalas ytterområden.
Dessutom ligger Willys i startgroparna för sin etablering i Stenhagen i Coops gamla lokaler. Enligt Johanna Eurén, kommunikationsansvarig på Willys centralt, öppnar den butiken någon gång före årsskiftet. Exakt datum är ännu inte bestämt.
Hon tror att City Gross etablering i Gränby kan stärka hela handelsområdet, vilket också gynnar Willys trots att de säljer samma sorts varor.
– Uppsala är en intressant marknad för oss och andra livsmedelskedjor. Stan expanderar och befolkningen växer, att konkurrensen skärps är en del av vår verklighet, säger hon.
Stefan Öhgren tror att enstaka butiker kan få problem med lönsamheten, i likhet med Coop som har tagit ned skylten både i Gränby och Stenhagen.
– Det krävs att man kan konkurrera på flera områden samtidigt, exempelvis öppettider, kvalitet och pris, säger Stefan Öhgren, som framhåller att framväxten av det nya stora bostadsområdet i Gränby gör att butikens lokalisering känns optimal.