Företagen nöjer sig inte längre med att få sitt namn på en matchtröja. De vill ha samhällsengagemang i utbyte mot sina pengar till lokala idrottsföreningar.
– Tidigare hade vi sponsrat och då fått vår logga på matchkläder eller på en skylt, men där för några år sedan ville vi ha något mer. Vi började ställa krav på idrottsföreningar att de också ska ha ett aktivit samhällsengagemang som motprestation för det stöd de får från oss, säger Ulrica Hedman, vd för Länsförsäkringar i Uppsala.
Cilla Fischer leder projektleder Schysst framtid som Uppsala basket är med i. När projektet startade finansierades det av Uppsala kommun, men i dag kommer alla pengar som finansierar Schysst framtid från näringslivet.
– Idrottarna har en fantastisk inverkan på barnen. I all sin enkelhet är det genialiskt, säger hon.
En av de idrottsklubbar som Länsförsäkringar väljer att stötta är Sirius fotboll. I januari gick företaget in som klubbens nya huvudpartner och ett treårsavtal tecknades vilket ger Sirius totalt 1,2 miljoner kronor över tre år. Hälften av pengarna är öronmärkta för projektet "Gränslös fotboll", ett omfattande projekt som bland annat arrangerar fotbollsaktiviteter för ungdomar i resurssvaga områden. För många idrottsklubbar i Uppsala är det ekonomiska stöd som näringslivet ger ovärderligt.
– Vi klarar oss inte utan det, säger Ola Andersson, vd för Sirius.
De samarbeten som Sirius har med näringslivet ser olika ut. Det finns de företag som enbart stöttar klubben ekonomiskt för att just stötta. Men det vanligaste är att företag stöttar ekonomiskt i utbyte mot olika typer av exponering. Bland de runt 550 företag som Sirius samarbetar med finns också de som använder sig av klubben för att ordna personalaktiviteter eller för att få tillgång till just nätverket med hundratals lokala företag. De här olika samarbetssätten har varit vanliga under lång tid. Men för runt två och ett halvt år sedan inledde Sirius en stor satsning på det som både näringsliv och idrottsklubbar rör sig allt mer emot, nämligen CSR-projekt.
CSR, Corporate Social Responsibility, att företag aktivt engagerar sig i samhällsutvecklingen och tar ansvar för samhället.
Läs hela reportaget om företagen och idrotten i extratidningen Uppgång, som följde med UNT 2 maj. Tidningen finns som gratis e-tidning på HÄR.