Näringslivet startar egen skola

Flera näringslivsprofiler startar nu tillsammans en egen skola som ska erbjuda en yrkesutbildning i affärsmannaskap.

Föreläser. Charlotte da Silva, vd för Salgado, är en av sex personer som ska föreläsa på den nya utbildningen.

Föreläser. Charlotte da Silva, vd för Salgado, är en av sex personer som ska föreläsa på den nya utbildningen.

Foto: Tor Johnsson

Ekonomi, näringsliv & finans2016-12-11 15:00

Wenngarn Business School kommer att hållas på Wenngarns slott i Sigtuna och fokusera på vad man kallar modernt affärsmannaskap. Initiativet togs av Jonas Möller och Urban Gavelin som båda länge föreläst på olika utbildningar och sett behovet av något nytt.

– Det händer så mycket inom affärsmannaskap, så mycket att utbildningsmaterialet ofta inte är helt uppdaterat. Därför såg vi behovet av att skapa något nytt, något vi inte sett tidigare, säger Jonas Möller.

Det handlar om att kombinera historiska kunskaper med nya förutsättningar. Jonas Möller kallar det för en yrkesutbildning för affärsmän.

– På flera områden ser vi en förhöjd förändringstakt. Exempelvis har köpbeteendet förändrats och kunderna är mycket mer pålästa i dag när man som leverantör kommer i kontakt med dem. Vi ser även förändringar när det gäller ledarskap eftersom att fler ser ett jobb som ett karriärsteg och stannar kortare på en och samma arbetsplats, säger Jonas Möller.

Målgruppen för utbildningen är företagare, företagsledningar och entreprenörer, framför allt framtida ledare och unga talanger. Utbildningen kommer att genomföras med ett antal träffar med obligatorisk övernattning, detta för att främja interaktionen mellan deltagarna och med föreläsarna.

– Mycket insikter, precis som idéer och innovationer, kommer genom dialog med andra. Det gör hela utbildningen till en upplevelse och deltagarna får något mer än bara kunskap, säger Jonas Möller.

Utbildningen är på sex träffar och kostar nästan 50 000 kronor, är inte det mycket pengar?

– Det är en kostnad, och om det bara hade varit kunskap man fått låter det mycket. Men dels ingår alla kostnader för mat och logi och dels får man också nätverket och genom det helt andra färdigheter och insikter, säger Jonas Möller.

En av föreläsarna på utbildningen kommer att vara Charlotta da Silva, vd och grundare av Salgado. Hon kommer att ta hand om föreläsningarna som rör kommunikation och berättar att hela utbildningen präglas av ett fokus på digitalisering.

– Digitaliseringen är väsentlig inom alla områden, från affärsjuridik till försäljning. Inom mitt område, kommunikation, handlar det bland annat om att sätta det digitala före och utgå från det. I dag har många vedertagna principer där man utgår från något annat och sedan adderar det digitala, men vi vänder på det, säger Charlotte da Silva.

Planerad start för den första terminen är i januari.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!