Nöjesprofilen vann tvist mot MQ

Svenska klädjätten MQ ville få Jonas Curling, nöjesprofil i Uppsala, att överge sitt varumärke "Stockholm-La". Nu har Patent- och registreringsverket (PRV) gett Curling rätt.

Foto: Rikkard Häggbom

Ekonomi, näringsliv & finans2015-06-10 14:06

MQ:s argument är att "Stockholm-LA", det vill säga Curlings varumärke för kläder, är allt för likt MQ:s "Stockholm". PRV konstaterar att det såväl fonetiskt som visuellt visserligen föreligger likheter mellan de två varumärkena.

Men sedan kommer ett resonemang som gör att Curling tar hem fighten:

– Begreppsmässigt föreligger emellertid en viss skillnad, då även orten LA (Los Angeles) finns med i innehavarens (Curlings) märke. Detta kan tolkas på olika sätt, som en relation eller en resa mellan Sverige och USA och/eller att varorna ifråga har anknytning till båda dessa orter – Stockholm och Los Angeles.

Avlsutningsvis filosoferar PRV runt det faktum att Curlings varumärke med ändelsen -LA "för en intresserad modemedveten omsättningskrets sannolikt tolkas som den vedertagna förkortningen LA (engelskt uttal) av orten Los Angeles i USA."

Curling–MQ 1–0 med andra ord...

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!