I februari 2006 lämnade Sebastian Svensson, son till den välkände restaurangentreprenören Lasse Svensson, Sverige för att flytta till Hong Kong. Tillsammans med Christopher Lindvall och Richard Nilsson startade han upp Lifestyle Asia, en digital livsstilssajt med fokus på lyx. Ämnena varierar från resor, mat och dryck till kultur och mode.
Sajten har med åren växt, etablerat nya kontor i flera städer runt om i östra Asien och omsatte under 2016 drygt 20 miljoner svenska kronor, en ökning med 26 procent jämfört med året innan.
Nu har de tre grundarna bestämt sig för att sälja Lifestyle Asia och köpare är den internationella mediekoncernen Burda International med säte i Tyskland.
– Vi har funderat på om vi skulle sälja, men det var ingenting som vi aktivt arbetat med. Sedan kom det sig att vi fick två intressenter ungefär samtidigt vilket möjliggjorde en exit. Vi hade sagt att om det kommer rätt erbjudande skulle vi vara öppna för det, säger Sebastian Svensson.
Vad gjorde att detta var rätt erbjudande?
– Det var absolut prislappen. Dessutom är det här ett stort tyskt bolag med resurser och fina varumärken på printsidan.
Hur stor var prislappen?
– Det får jag inte kommentera, säger Sebastian Svensson.
Han kommer nu, tillsammans med de två andra grundarna, att följa med till Burda International för att där arbeta med att lansera flera av koncernens varumärken digitalt. Samtidigt kommer Lifestyle Asia att finnas kvar precis som tidigare.
– Det blir en ny kul utmaning att komma in i deras organisation. Lifestyle Asia mår bättre än någonsin och vi är lönsamma på alla marknader, det här känns som en win win-affär, säger Sebastian Svensson.
Hur går tankarna kring Sverige och Uppsala – har du planer på att återvända?
– Vårt nya avtal är på minst två år, så jag kommer stanna här under den tiden. Jag har på väldigt lång sikt planer på att spendera mer tid i Sverige, men jag vill inte spekulera för mycket in i framtiden. Nu ska vi fokusera på att göra ett bra jobb för våra nya ägare, säger Sebastian Svensson.
Burda International är en del av Hubert Burda Media som har sitt säte i München, koncernen har runt 550 olika varumärken och når nästan 175 miljoner användare. Från koncernens sida säger man att köpet av Lifestyle Asia och rekryteringen av de tre grundarna är ett strategiskt steg för att stärka koncernens närvaro i östra Asien.