Ny nyhetssajt lanseras i Uppsala

På måndag får Uppsala en ny digital nyhetstjänst i form av 24Uppsala. Huvudbolaget driver sedan tidigare flera nyhetssajter i södra Sverige och fokuserar på snabbhet.

Foto: Fotograf saknas!

Ekonomi, näringsliv & finans2017-01-21 16:00

För lite mer än två år sedan lanserade 24Journalistik och bolaget LindMarkMedia sin första nyhetssajt i Kalmar. Därefter har man lanserat ytterligare 14 lokala nyhetssajter och på måndag lanseras 24Uppsala.

– Vi har fått tag på bra journalister och bra säljare som gör det möjligt för oss att dra igång. Uppsala är en spännande ort. Vi vet att UNT är stora men tror kanske att det finns plats för en aktör till, säger Jeanette Lindström, vd för 24Journalistik.

Innan jul genomförde bolaget en nyemission för att kunna lansera fler sajter.

– Vi har hittat en produkt som man, via trafiken, ser är uppskattad. Vi satsar på ultralokala nyheter, är gratis och enbart digitala. Vi tror mycket på snabba nyheter, händer det något vill man veta det nu, inte i morgon, säger Jeanette Lindström.

Sajten i Uppsala kommer initialt att drivas av två journalister och tre-fyra säljare på plats i Uppsala. Man har också en central nyhetsdesk i Kalmar som kommer att uppdatera hemsidan med snabba nyheter.

– Vi smyger igång på måndag och sedan ska vi växa successivt. Det tar ett tag innan vi har en helt färdig produkt, säger Jenatte Lindström.

Hur ser ni på konkurrensen i Uppsala?

– Det blir säkert jättetufft. Men i de andra städerna har vi hittat en lucka, ett spår som andra inte har tagit. Det har vi en tanke om hur vi ska kunna göra i Uppsala också.

Målsättningen framöver är att växa och lansera ännu fler sajter i Sverige, siktet är inställt på städer med fler än 30 000 invånare.

Som helhet har 24Journalistik-sajterna runt 300 000 unika läsare och 1,7 miljoner sidvisningar per vecka, enligt Jeanette Lindström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!