Jonas Kihlander är redaktör för månadsmagasinet Soul som för första gången ges ut nu på lördag. Han är lite spänd inför morgondagen och hur det ska tas emot, men han verkar förväntansfull.
– Det roligaste har varit att orkestrera längre reportage än dem vi är vana vid i vår huvudtidning. Vi har gjort djupdykningar. I det första numret skriver vi om serier. Vi ringar in Uppsalas seriesjäl, säger han.
Seriereportaget får breda ut sig över tio sidor. Reportern har undersökt varifrån serier kommer, vad den har haft för betydelse och vart seriemediet är på väg. Ett reportage som Jonas Kihlander tror kan intressera många.
– Vi har folk i 70-årsåldern som ringer in till oss och undrar varför vi inte har Rocky som seriestrip längre så, ja, det kan nog intressera alla åldrar.
Den musikintresserade kan lära sig att bygga en hitlåt, kanske något för nästa års Melodifestival. Där finns också en personlig intervju med nya chefen för Stadsteatern, Petra Brylander.
Magasinet görs tillsammans med reklambyrån Södra tornet kommunikation, de står för layouten och UNT för innehållet. Samarbetet har varit annorlunda men trevligt, säger Jonas Kihlander.
– Vi har inte varit rädda för att snöa in på ett ämne eller skriva om något som känns smalt. Vi vill lyfta upp det minsta och göra det stort genom att skriva initierat och lustfyllt. Då tror vi att det intresserar många, säger han.
Magasinet Soul kommer tillsammans med UNT första lördagen varje månad. För den som väljer att läsa digitalt finns den som e-tidning för prenumeranter på unt.se från och med lördag morgon.