Ölmässan växer sig ännu större

I helgen är det dags för den tredje upplagan av Uppsala Beer and Whisky Festival. I år ännu större än tidigare och med nya inslag.

Foto: Fotograf saknas!

Ekonomi, näringsliv & finans2017-02-23 15:44

För tre år sedan bestämde sig Fredrik Annell-Berger tillsammans med bland andra Ali Haddadi som driver Churchill Arms för att Uppsala behövde en öl- och whiskymässa.

– Väldigt tidigt insåg vi att det fanns ett gigantiskt intresse för det här, vi förväntade oss ett stor intresse men ärligt talat inte så här stort, säger Fredrik Annell-Berger.

Den 24–25 februari är det dags för den tredje mässan i ordningen, på Fyrishov. Många utställare, framför allt på ölsidan, är lokala aktörer.

– Precis som tidigare år förväntar vi oss en stor folkfest med runt 10 000 besökare och runt 90 utställare. Årets stora nyhet är att vi också anordnar en foodtruckfestival i anslutning till mässan. Förra året bjöd vi in några foodtrucks och det var väldigt uppskattad. Nu har vi utvecklat det konceptet och har bjudit in tio foodtrucks till en liten festival som också kommer vara öppen för allmänheten, säger Fredrik Annell-Berger.

Under mässan kommer även flera priser att delas ut bland aktörerna som deltar, det handlar om att utse ”Best of” i flera kategorier.

När arrangörerna anordnade den första mässan hade de som mål att vara fulländande till år tre, och det tycker Fredrik Annell-Berger att de nu är.

– Det känns så, sedan kan vi alltid fortsätta utvecklas, säger han.

Han tycker att besökarnas intresse för dryck också har utvecklats under de här åren.

– Dryckesintresset är fortfarande väldigt stort och det känns som att det bara blir större. Alla har en åsikt och nästan alla dricker något annat än en ljus lager eller enkel whisky. Februari är en ganska lugn månad, det händer ganska lite i Uppsala. Vi ville skapa något stort just under en sådan period, säger Fredrik Annell-Berger.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!