Joel Falck och Anton Malmberg är barndomsvänner och började göra hemsidor tillsammans på högstadiet. Under gymnasieåren på Katedralskolan började de att agera konsulter inom e-handel och marknadsföring och vid tiden för studenten hade de en rullande verksamhet som de också kunde försörja sig på.
– När vi tog studenten vägde vi mellan att satsa på utbildning eller e-handel, och vi valde e-handel. Vi kände att nischen med köksprodukter hade låg e-handelspenetration och marknaden var då ganska omogen, säger Joel Falck.
Resultatet blev Kitchentime som startades 2013. Det vinnande konceptet tror de båda handlar om en kombination av effektiv onlinemarknadsföring och storleken på produktsortimentet. I dag har man runt 45 000 produkter vilket är väsentligt mer än jämförbara konkurrenter. Det är tekniska lösningar som möjliggör ett stort utbud. Genom att integrera sitt eget lager med leverantörernas lagersaldon blir avspeglingen på själva sajten bredare. Själva lagerför man ungefär 13 000 produkter, resterande finns kvar hos leverantörerna.
Nyligen beslutade man att förvärva företaget Confident Living, ett bolag som liknar Kitchentime men som riktar in sig på möbler och heminredning och är stora i sitt segment.
– Vi är i grunden två ganska lika företag sett till logistik, teknik och inköpsorganisation. Det kändes enkelt att koppla samman verksamheterna och vi känner dessutom ägarna, säger Anton Malmberg.
Planen framåt är att låta bolagen växa samman ytterligare och slå ihop operationell verksamhet och driva flera parallella varumärken inom hemsegmentet.
– Här finns väldigt bra tillväxtmöjligheter och vi kommer att fortsätta se oss omkring efter fler potentiella förvärv.
Confident Living har haft sin bas i Stockholm de elva anställda erbjuds nu anställning på kontoret i Uppsala. Totalt kommer då runt 30 personer vara anställda, exklusive lagerpersonal, och man planerar att rekrytera ytterligare några personer inom den närmsta tiden, framför allt programmerare. Att ha bolagets huvudkontor i Uppsala känns viktigt.
– Vi är Uppsalabor och det är här som vi har vuxit upp, dessutom finns universitet och studentlivet där det går att hämta mycket kompetens. Det känns roligt att på sikt kunna bli en stor arbetsgivare i Uppsala. När vi startade för tre år sedan hade vi en målsättning om att omsätta 100 miljoner kronor år 2017 och där är vi redan. Nu kan vi dessutom addera förvärvet. Men vi har en hög ambitionsnivå, att nå en miljardomsättning, det är dit vi vill, säger Joel Falck.
För att lyckas nå dit ska man fortsätta att bredda produktutbudet och växa på nya marknader. Man har redan hunnit etablerat sig i Norge, Finland och Danmark och 25 procent av försäljningen sker i dag utanför Sverige. Tillväxttakten i framför allt Norge är på flera hundra procent. Man har också kartlagt marknaderna i andra europeiska länder för att hålla koll på konkurrensen där, möjligen för att på sikt etablera sig i fler länder. I våras öppnade man också en fysisk butik i centrala Uppsala. Majoriteten av alla produkter i kökssegmentet säljs fortfarande i butik och därför vill man finnas även där och kunna koppla samman online med offline.
Någon bredare teoretisk utbildning saknar både Anton Malmberg och Joel Falck . De har läst en distanskurs i företagsekonomi, men inte mer än så. Men att välja verksamhet i stället för studier efter studenten tycks alltså ändå ha blivit lyckosamt.
– Det kan se ut som att allt kommit på en gång, men det är flera års stenhårt arbete som ligger bakom. Vi är väl ett exempel på att lära genom att göra. Vi har försökt träffa många duktiga entreprenörer och lyssnat på de som gjort resor tidigare. Dessutom har vi involverat många duktiga och erfarna personer ur Uppsalas näringsliv.
Hur känns det då, att det går så bra?
– Det är fantastiskt roligt. Det är nog bland det bästa som finns att bygga bolag och sedan se det växa.