Det är det varma vädret som sätter käppar i hjulen för kläd- och skoföretagens hösthandel. Enligt färska siffror från Svensk Handel Stil har skoföretagens handel i fysiska butiker rasat med 17,9 procent i september, jämfört med samma månad i fjol.
– Så dåliga siffror har inte vi sett men visst märks det även hos oss, säger Lars Norrman som driver Norrmans Skor och Stig Bergströms Skor i Uppsala.
Skoförsäljningen är både årstids- och väderstyrd och enligt Svensk Handel beror dystra siffrorna på att många konsumenter valt att avvakta med köp. Lars Norrman tror dock att det ska gå att hämta upp den tappade försäljningen under resten av hösten. Samtidigt krävs att det blir just höst och inte vinter direkt.
– Skulle det mot all förmodan bli tio minusgrader och snö inom kort tappar vi hela hösthandeln. Vi i skobranschen är nästan mer väderberoende än vad bönderna är, årstidsväxlingarna måste komma när de ska. Men vi vet att det är så här, vi är vana och redo, säger Lars Norrman.
Även klädhandeln har haft det tufft under september. Enligt Svensk Handel Stil sjönk försäljningen med 8,2 procent i september jämfört med samma månad förra året.
– September var sämre än vanligt, vilket gäller de flesta klädbutikerna. Höstförsäljningen är viktig med mycket jackor, stickat och halsdukar. Men det är svårt att sälja sådant när det är 20 grader varmt i september. Det var ju en av de varmaste septembermånaderna i mannaminne, säger Tanja Karlsson som äger Janemars butiker.
Inledningen på oktober har dock varit kylslagen och det har märkts på försäljningen.
– Hittills har oktober varit jättebra. Det accelererar väldigt snabbt så fort det blir kallt. Man brukar säga att det är svårt att ta igen något man har förlorat. Men september är så tidigt på säsongen att jag inte tror att det är några problem att hämta upp det här under resten av säsongen, säger Tanja Karlsson.
Hon understryker också, precis som Svensk Handel, att fjolårets september var en väldigt bra försäljningsmånad, vilket har inverkan på att årets siffror blir sämre.
Svensk Handel pekar också på att konkurrensen från näthandeln blivit hårdare. Sedan årets början har skoförsäljningen backat med 1,4 procent och klädhandeln har ökat med 0,5 procent vilket anses vara låga siffror med tanke på prisökningar. Även de senaste årens spretiga klädmode, utan tydliga trender, pekas ut som en orsak till att försäljningen minskar.