Rekord spås för Black Friday

I morgon är det dags för Black Friday, en shoppingdag som fångat svenskarnas intresse på allvar de senaste åren. I Uppsala spår man den största handelsdagen på hela året.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Ekonomi, näringsliv & finans2016-11-24 19:33

Black Friday har i flera decennier varit en stor shopping- och readag i USA. För några år sedan, 2013, anses Black Friday ha fått fäste på allvar även i Sverige och sedan dess har intresset ökat markant. Omsättningen under den här dagen ökat med 60–100 procent i flera handelssegment från ett år till ett annat.

Elektronikbranschen är en av de branscher som satsat på den här dagen.

– Trenden säger att Black Friday i år för första gången kommer att bli årets största enskilda försäljningsdag, säger Robert Wallsten, varuhuschef på Elgiganten i Uppsala.

Här har man förberett sig i månader, fyllt lagret och kallat in samtlig tillgänglig personal inför fredagen.

– Vi jobbar ungefär dubbelt så många som under en vanlig dag, säger Robert Wallsten.

Han upplever att intresset för den här dagen har ökat explosionsartat de sista åren och att dagen drivits fram av kunderna.

– För bara några år sedan var det få som trodde att den här dagen skulle slå igenom. Men jag skulle säga att det är kunderna som anammade det här först och sedan har handeln fått svara upp. Jag tror att man uppskattar konceptet, att allt är koncentrerat till en enda dag då man verkligen får shoppa loss, säger Robert Wallsten.

Media Markt var en av de första kedjorna att haka på Black Friday-konceptet, men i år valde man att förlänga dagen och har rea hela veckan.

– Vi kände att vi inte ville begränsa erbjudanden till en dag utan förlängde till en vecka för att ge fler kunder möjligheten att kunna handla, säger Adnan Dervisevic, varuhuschef på Media Markt i Uppsala.

Även här har förberedelserna pågått länge. Redan i våras gjorde man sina beställningar för det är en viktig vecka för varuhuset.

– Det är en väldigt viktig vecka som också har påverkat julhandeln och förändrat köpbeteenden, säger Adnan Dervisevic.

I Sverige sammanfaller Black Friday i princip alltid med novemberlönen, vilket med stor sannolikhet är en bidragande faktor till dagens popularitet. Vissa kunder passar på att köpa julklappar redan nu, medan andra väljer att vänta och i stället köper saker till sig själva nu vilket förskjuter julhandeln framåt.

– Det behövs ju också många saker till hemmet inför jul, inte bara klappar, säger Robert Wallsten på Elgiganten.

Fakta Black Friday

Black Friday inträffar fredagen efter Thanksgivning som i sin tur inträffar den fjärde torsdagen i november. I USA omsätter handeln ungefär 300 miljarder kronor den här dagen. De flesta butiker erbjuder stora rabatter, öppnar tidigt på morgonen och har öppet till sent på kvällen. Den vanligaste förklaringen till namnet är att det är denna dag som handlarnas resultat går från röda siffror till svarta siffror. Black Friday efterföljs av Cybermåndagen, eller CyberMonday, som anses vara startskottet för julhandeln på internet. I fjol handlade ungefär var femte svensk en reavara under Black Friday och i genomsnitt spenderades 1 576 kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!