Sirius avancemang till allsvenskan innebär att laget som produkt blir mer attraktiv.
– Det handlar om vilka lag som kommer hit, matchernas tv-tider, generell exponering och så vidare. Allt snäppas upp otroligt mycket nu, säger Cilla Fisher, marknadsansvarig för Sirius fotboll.
Sedan i somras har man på Sirius marknadsavdelning arbetat med två parallella spår beroende på vilken serie som skulle bli aktuell. Nu kommer man bland annat att förstärka säljorganisationen och rekrytera fler medarbetare. Detaljerna för hur upplägget framöver ska se ut är inte helt klara, men det som står klart är att det kommer behövas betydligt mer pengar i sponsring. I fjol omsatte Sirius ungefär 28 miljoner kronor.
– Ett mittenlag i allsvenskan har ungefär 50 miljoner i omsättning och lagen i topp är också de som omsätter mest. Det kommer självklart att behövas mer pengar från sponsorsidan, säger Cilla Fisher.
Sirius har även sett över hur kostnaderna för sponsring förändras vid ett avancemang.
– Sett till jämförbara lag och städer handlar det om en ökning på någonstans kring 50 procent. Det är helt andra summor än vad vi tidigare arbetat med i Sirius, säger Cilla Fisher.
Ett av de Uppsalaföretag som sponsrar laget ekonomiskt är ByggConstruct.
– Det här är fantastiskt roligt. Det är stort att gå upp i allsvenskan, större än man kanske tror. Det här innebär en utmaning för Sirius men också en möjlighet för oss att dra nytta av, säger företagets vd Pär Karlsson.
Företaget var också huvudpartner till Enköpings SK när laget gick upp i allsvenskan 2003 och vet vad avancemang kan innebära.
– Varje match blir en folkfest och för oss innebär det mer exponering. Alla allsvenska matcher sänds på tv och uppmärksammas i alla tidningar och sportbilagor. Vi vill självklart vara med även nästa år, exakt hur har vi dock inte hunnit tänka på, säger Pär Karlsson.
Företaget har i dag ett ettårigt avtal med klubben och Pär Karlsson vill inte gå in på hur mycket företaget sponsrar laget med, mer än att beloppet är sexsiffrigt.
Sirius huvudpartner är Länsförsäkringar i Uppsala och deras nuvarande avtal med Sirius innefattar även nästa säsong.
– Vi är väldigt stolta och glada över att det går bra för Sirius. Enligt vårt nuvarande avtal är vi huvudpartner även under 2017 och vi ska föra en dialog om hur samarbetet ska se ut framåt. Eftersom att vi inte haft utgångsläget klart förrän nu har vi ännu inte haft den dialogen, säger Ulrica Hedman, vd för Länsförsäkringar i Uppsala.
Det nuvarande sponsoravtalet innebär att Länsförsäkringar sponsrar Sirius med 400 000 kronor årligen.
– När det gäller sponsring och hållbarhetsarbete anser vi att det som är viktigt för länet är viktigt för oss. Det är viktigt för länet att ha ett lag i fotbollsallsvenskan. Jag tror att det här är positivt för hela staden, både för näringsliv och för kommunen, säger Ulrica Hedman.
Uppsalaföretagen är generellt inte kända för att lägga stora summor på sponsring, men flera företag har redan hört av sig till Sirius och velat öka sitt engagemang i klubben. Cilla Fisher hoppas främst på att kunna utveckla samarbeten med redan befintliga partners, men även involvera nya.
– En dröm är att kunna involvera life science-branschen. Andra lag i andra städer har ofta stora industrier som går in och stöttar, det saknar vi Uppsala, men vi har många starka life science-bolag, säger Cilla Fischer.