Salongen som blev en koncern

Nyligen förvärvade Matilda Mielind det tredje bolaget i vad som håller på att bli en koncern av frisörsalonger. Samtidigt satsar hon allt mer på att hjälpa andra företag att bli bättre.

Foto: Staffan Claesson

Ekonomi, näringsliv & finans2016-10-03 08:04

Att utveckla och att förbättra går som en röd tråd genom hela Matilda Mielinds karriär. I dag lägger hon nästan all sin arbetstid på just det, genom att engagera sig som företagsrådvigare, åta sig styrelseuppdrag och vara aktiv i olika föreningar. I dag är förbättringsarbetet brett och branschöverskridande, men det är som frisörföretagare hon är mest känd. Mer än 20 år har gått sedan Matilda Mielind gick från att bara vara frisör till att också bli delägare i Bosses friserare. Förbättring satte hon igång med direkt.

– Det måste till någon slags utveckling för att jag ska tycka att det är roligt, säger hon.

När salongen flyttade till nuvarande lokaler på vid Fyris torg blev förbättringsarbetet väldigt fysiskt i form av renovering. Det gav mersmak och tanken på att öppna en salong till med ett helt nytt koncept kändes allt mer aktuell, men det kom att dröja.

År 2001 blev hon huvudägare för Bosses men arbetade fortfarande heltid på golvet som frisör. Hon pendlade till Stockholm, var frånskild i eget hus med tonårsdöttrar, städade salongen själv på kvällen, tvättade handdukar på nätterna och bokförde på kvällar och helger

– I dag kan jag säga att jag jobbade som frisör för länge. I slutändan höll jag på att ta slut, säger Matilda Mielind.

Utveckling och framåtarbete var det hon helst ville arbeta med och därför tog hon ett steg tillbaka, lade ifrån sig frisörsaxen och blev företagare på riktigt. Ett steg i den riktningen var att anställda en vd, Jenny Edvinsson.

– Jag ville utveckla bolagen, men också utveckla mig. Det var när jag klev ifrån stolen som vi började tjäna bättre pengar. Och jag fick väldigt roligt på jobbet igen, säger Matilda Mielind.

Under flera år har hon varit aktiv inom Sveriges frisörföretagare, en branschorganisation med 5 000 företag. Under flera år var hon ordförande och det gav kunskap om vad som fungerar bra och vad som fungerar mindre bra.

– En farlig sak i vår bransch är att få vågar välja. Alla salonger vill ha alla kunder. Man måste våga nischa sig.

För tre år sedan fanns tiden, kraften och möjligheten att öppna den där nya salongen. Det blev också en nischad sådan, Barber & Babes. Men att öppna en till salong var inte ett lätt steg. Bankerna ville inte stötta henne ekonomiskt och från alla håll och kanter fick hon höra att hon utövade kannibalism, att salongerna skulle äta upp varandra. Matilda Mielind fick ta hela låneansvaret själv.

– Men vi var lönsamma efter ett år. För mig handlade det om att ha en vision och berghårt tro på den. Man måste våga ta risker, men smarta och kalkylerade risker.

Barber & Babes fick fart snabbt och företaget som helhet fick växtvärk. För drygt ett år sedan började Matilda Mielind planera för att förvärva ytterligare en salong och den 1 september i år förvärvades Frans frisörer. Matilda Mielind är nu alltså huvudägare i tre salonger i Uppsala.

– Jag skulle nog säga att det håller på att bli en koncern. Det finns planer på hur vi smart ska placera bolagen i relation till varandra. Även här gäller det att tänka målsättning framåt.

För tillfället tycker Matilda Mielind att Frans koncept är bra, men det finns utvecklings- och förbättringsplaner även här.

Matilda Mielind har länge haft en dröm om att få hjälpa även andra företag att bli bättre. För två år sedan gjorde hon även den drömmen till verklighet när hon startade upp Activebiz, ett bolag där hon får möjlighet att arbeta med utveckling, styrelsearbete och företagsrådgivning. Hon vill vara med och förbättra för entreprenörer generellt.

– Att tänka framåt, tänka strategi och tänka möjligheter. Det är sådant som ger mig energi och som jag är bra på.

För de egna bolagen väntar fortsatt utveckling, men investeringstakten tror hon blir något lägre framöver.

– Dyker det upp en ny möjlighet ska man inte tacka nej. Men nu ska vi inte lägga ut så fruktansvärt mycket pengar på investeringar. Vi ska ta det lite lugnare. Kanske. Lite, säger Matilda Mielind och skrattar.

Peronligt Matilda Mielind

Ålder: 49 år

Familj: Sambon Karl-Erik Carlström och döttrarna Elin, Ida och Maria.

Gör: Huvudägare i tre frisörsalonger och driver egna bolaget Activebiz.

Engagemang: Representant för Sveriges frisörföretagare i EU, engagerad i bland annat Svenskt Näringsliv och Handelskammaren.

När jag inte jobbar: Renoverar hus och båt. Tycker om att springa och är väldigt gärna i närheten av vatten. Vill ha mer tid till att dyka.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!