Skidor säljer trots snöbrist

Bristen på snö gör det svårt för sportbutikerna att sälja vinterprodukter. De måste nu anpassa sig till en minskad efterfrågan.– Det märks att pulkor och tumvantar inte säljer lika bra, säger Claes Forsberg, VD för Svenskt Sportforum.

Roine Andersson provar de pjäxor som Patrik Ingesson föreslår.

Roine Andersson provar de pjäxor som Patrik Ingesson föreslår.

Foto: Tomas Lundin

Ekonomi, näringsliv & finans2016-01-05 12:05

– Det har knappt varit en riktig vinter på flera år och vintersportbranschen börjar vänja sig, säger Claes Forsberg.

Sverige är ett vintersportland så vi fortsätter att handla utrustning för detta även om vintrarna blir varma.

– Försäljningen får inte den där extra hjälpen som kommer med kalla näsor och frusna händer, säger Claes Forsberg.

Roine Andersson och Anki Pousette är de enda som står vid raden av skidor i Team Sportias butik i Boländerna. De är båda trogna skidåkare och åker varje år till Mora för att njuta av preparerade skidspår. Vädret har inte påverkat dem och Roine Andersson tar nu hjälp av Patrik Ingesson, butikens ägare, för att hitta nya skidor.

– Jag har åkt Vasaloppet elva gånger. Förra året köpte jag ett nytt paket skidor och i år är det min mans tur, säger Anki Pousette.

– Aktiva motionärer och de som tränar för lopp köper vinterutrustning varje år, oavsett väder, säger Patrik Ingesson.

Det är särskilt de fina skidorna som säljs tidigt trots att vintern är varm. Men bara under de senaste dagarnas snöfall har en del spontana kunder kommit till butiken.

– Skulle det komma snö redan i december skulle vår försäljning bli dubbelt så stor, säger Patrik Ingesson.

I väntan på vintern har sportbutikerna inte längre råd att budgetera för kallt och snöigt väder utan satsar försiktigt. Om det plötsligt blir mycket snö kommer därför många klassiska vinterprodukter snabbt att ta slut.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!