Skodesigner vann entreprenörspris

Josefin Liljeqvist heter vinnaren av Flipdays tävling "Världens snabbaste investering". Hon tilldelas 30 000 kronor för sin idé om att tillverka spårbara herrskor.

Foto: Michael Lindberg/Flipday

Ekonomi, näringsliv & finans2016-09-06 15:36

Uppsalabon Josefin Liljeqvist är utbildad skodesigner och konstnär och i helgen var hon en av tre deltagare i Flipdays tävling "Världens snabbaste investering". Evenemanget ägde rum på Stora Torget där de tre entreprenörerna under tio minuter var fick pitcha sina idéer för en jury. Därefter fick amatörinvesterare i form av allmänheten utse en vinnare som tilldelas 30 000 kronor i ett stipendium.

– Det känns jättekul att företaget nu vinner en lite större summa och dessutom är det roligt att folk har fått rösta fram vinnaren. Det visar att det är fler än en själv som tror på idén, säger Josefin Liljeqvist.

Josefin Liljeqvists egenbetitlade företag tillverkar spårbara herrskor i läder. Hon har ett samarbete med Tärnsjö garveri och varje liten läderdel som använts i produkten ska gå att spåra till det exakta djur som lädret kommer ifrån. Konsumenten ska också kunna få veta hur djuret har haft det.

– Det ska vara möjligt att veta hur djuret har mått, om det har gått utomhus, haft rent vatten och så vidare. Varje läderprodukt inkluderar också en eller flera livshistorier. Kag vill att konsumenter ska ta hand om sina skor men också om livet innan, säger Josefin Liljeqvist.

Hennes övergripande mål är att företag, designers och konsumenter ska bli mer medvetna och tänka efter innan de köper en lädervara.

– Att ta bättre hand om djuren i modeindustrin är egentligen hela affärsidén. En repa på en produkt kan mycket väl vara ett läkt ärr som djuret fått när det betat utomhus. Då är det snarare ett värde för produkten snarare än en defekthet, vilket det tyvärr ofta ses som, säger Josefin Liljeqvist.

Vinsten på 30 000 kronorna kommer att användas till att utveckla spårningssystemet och planen är att lansera en mindre kapselkollektion inom ett halvår.

– Jag är ju konstnär också men det känns som en helt annan utmaning att bygga en helt egen affärsidé kring sitt namn, säger Josefin Liljeqvist.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!