I julas testade Viktor Eriksson att göra sin egen tonic efter ett recept i en matblogg.
â Jag Ă€r nĂ„got av en matnörd och jag Ă€lskar gin och tonic. Det hĂ€r Ă€r som en vanlig tonic, fast som ett koncentrat som man blandar med vanligt bubbelvatten, men man fĂ„r ut mycket mer smak. Och eftersom man doserar koncentratet sjĂ€lv sĂ„ kan man styra hur beskt man vill ha det, sĂ€ger Viktor Eriksson.
Den karakteristiska tonicsmaken kommer frÄn bark av kinatrÀdet, och det Àr ocksÄ grunden för koncentratet. Resultatet av det första testet blev sÄ bra att Viktor Eriksson vill göra nÄgot mer av det. Tillsammans med Gustaf Ytander spred han tonickoncentratet först bland kompisar och senare andra studenter.
De blev tipsade att vara med i UNT:s webb-tv-program AffÀrsÀnglarna, som gjordes i samarbete med Uppsala universitet och sÀndes under försommaren. I samband med det utökades gruppen med Anton Askenström, som liksom de bÄda andra lÀser ekonomprogrammet pÄ Uppsala universitet.
Swedish Tonic, som företaget heter, vann inte AffÀrsÀnglarna, men juryn gick in som delÀgare och stÀller förutom med finansiering upp med rÄd och tips. Tonickoncentratet har fÄtt uppmÀrksamhet och efter AffÀrsÀnglarna har försÀljningen ökat betydligt. De sÀljer bÄde via hemsidan, till exempel till barer, och i inredningsbutiker och nÄgra cocktailbarer.
Nu vill de expandera och hitta nĂ„gon som kan producera större satser, för tillfĂ€llet kokar de sjĂ€lva ihop koncentratet pĂ„ Ăstgöta nation. Att kombinera studierna med företaget kommer möjligen att bli pressande, men Viktor Eriksson ser det egentligen inte som ett problem.
â Tanken Ă€r att göra bĂ„da saker samtidigt. Vi vill bli klara med studierna, sĂ„ det kommer att bli mycket sena kvĂ€llar nĂ€r vi pluggar.