I maj i fjol hade UNT:s webbtv-serie ”Affärsänglarna” premiär. En av dem som var med och fick prova sina vingar och berätta om sin affärsidé var Vinh Hoang, som utvecklat en matlåda som separerar varmrätt och sallad.
Nu är produkten, Okawi Smartbox, flygfärdig och en crowdfunding-kampanj via Kickstarter är i full gång.
– Det är några dagar kvar på kampanjen. Vi satte ett högt mål, men det har inte riktigt gått som vi hoppats. Vi har fått lära oss att det kan bero på lite olika faktorer. Dels hur vi marknadsfört produkten, dels prissättningen. Den kan vi komma att behöva justera, säger Vinh Hoang.
Priset som sattes var 150 kronor och Vinh Hoang menar att de siktade på premiumsegmentet. I slutet på kampanjen erbjuder man nu två lådor för samma pris.
Under perioden mellan deltagandet i Affärsänglarna och Kickstarter-kampanjen har man diskuterat produkten med konsulter inom produktion och design och uppdaterad sin matlådemodell. Nu är det en färdig produkt, och det finns även planer på en variant i glas, något som efterfrågats.
– Vi har en fabrik i Småland som är redo att starta tillverkningen. Det vi behöver nu är att få in kapital. Uppskattningsvis 800 000 kronor för att producera och marknadsföra matlådan.