Svensk Handel: "Ett reamonster"

Branschorganisationen Svensk Handel är kritiska till Black Friday. Dagen ökar kampanjintensiteten vilket kan urholka handlarnas lönsamhet på sikt.

Foto: Andrew Matthews

Ekonomi, näringsliv & finans2016-11-24 19:32

Enligt Svensk Handels sammanställning kommer en av tre handlare inom sällanköpshandeln i år att uppmärksamma Black Friday.

– Intresset har ökat lavinartat. Vi har i dag en kund som tycker om att få värde för pengarna och göra en bra deal. Så har det varit i alla tider, men dagens kund är mer prismedveten än någonsin, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.

Han menar att sådana här readagar på sikt riskerar urholka lönsamheten för många handlare.

– Jag ifrågasätter inte det enskilda företagets motiv till att vara med på en sådan här kampanj. Men det är ytterligare en kampanj i ett väldigt kampanjintensivt år. Det bygger en konsument som bara vill handla när det är rea, som hela tiden vet att det snart kommer en rea, säger Jonas Arnberg.

Anledningen till risken hämtar man från USA. Där har nämligen intresset för den här shoppingdagen som funnits i flera decennier minskat de senaste åren och förklaringen är att allt fler butiker startar sina reor tidigare.

Enligt Jonas Arnberg leder Black Friday till en koncentration som gör att butikerna blir tomma veckorna före och någon vecka efter. Det gör också att julhandeln förskjuts till de sista veckorna innan jul.

– Det har skapat ett reamonster som äter upp lönsamheten. Samtidigt måste du som handlare på grund av den hårda konkurrensen vara med på tåget, annars står butiken tom under hela perioden. Men det kan vara svårt, särskilt för mindre företag, säger Jonas Arnberg.

nicklas.kihlbberg@unt.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!