Trendspanare träffades i Uppsala

En interaktiv trendspaning genomfördes på Almis kontor i Uppsala under tisdagskvällen.

Mingel. Bengt-Åke Ljudén pratar med Lars Erfäldt, vd på Zetterbergs från Östervåla och Torbjörn Gustafsson. "Vi är i en digitaliseringsprocess just nu och tar hjälp av Almi" berättar Torbjörn Gustafsson som arbetar med rekrytering.

Mingel. Bengt-Åke Ljudén pratar med Lars Erfäldt, vd på Zetterbergs från Östervåla och Torbjörn Gustafsson. "Vi är i en digitaliseringsprocess just nu och tar hjälp av Almi" berättar Torbjörn Gustafsson som arbetar med rekrytering.

Foto: Maria Lindblom

Ekonomi, näringsliv & finans2018-01-24 16:13

Digitalisering, personal, säkerhet och kompetens. Det är några av de nyckelord som företrädare för länets tillväxtföretag väljer när de får säga vad de tror kommer bli viktigt att satsa på i år.

Under tisdagen samlades ett 30-tal företrädare för länets främsta tillväxtföretag hos Almi i Uppsala. Tillsammans med föredragshållaren och vd:n på Viva Media Group, Arash Gilan, fick de genomföra en interaktiv trendspaning. Arash Gilan gav också en del tips kring digitaliseringen av företag.

– Ju mer som blir digitalt, desto viktigare blir det med det som inte är digitalt. Exempelvis personalen, säger Arash Gilan.

Han talade om den fjärde industriella revolutionen där datorer inte bara gör, utan nu även börjar tänka. Röststyrning tror han också kommer mycket i framtiden eftersom det är tidseffektivt.

– Samtidigt är det fortfarande viktigast att förstå kunden. Dagens kund kan byta leverantör snabbt. Därför blir det ännu viktigare att vara snabbare, billigare och ha högre kvalitet än konkurrenterna, säger Arash Gilan.

Han uppmanade också till att prova nytt för att hänga med i utvecklingen.

– Rädslan för att göra fel är ofta det som hindrar från att göra rätt. Det går att ifrågasätta allt i företaget, utom de goda värderingarna.

Arash Gilan tolkar inte Facebooks grundares negativa uttalande om marknadsföring, som att annonserna kommer försvinna därifrån.

– Nej, Mark (Zuckerberg) är otroligt smart. Han tar tio steg framåt och sedan backar han två steg så att folk uppfattar det som att ”vi lyssnar på er".

Efter trendspaningen presenterade Almi Uppsalas vd Bengt-Åke Ljudén färska siffror om regionens utveckling och tillväxt.

– Antalet tillväxtföretag i vår region har aldrig varit fler. Exporten börjar också ta fart, och vi vill göra mer för att hjälpa tillväxtföretagen att växa. Därför genomför Almi nu sin största tjänsteutveckling och omprofilering sedan 1994, säger Bengt-Åke Ljudén som passade på att lansera Almis nya affärsfokus och profil som bland annat innebär att de hjälper till med kunskap och kapital under olika tillväxtfaser.

Två av dem som kommit till träffen var Lars Erfäldt från Zetterbergs och Torbjörn Gustafsson från Capto HR.

Båda uppskattade Arash Gilans föredrag om digitaliseringsprocessen, som de tyckte gav en del att tänka på.

– Vi kan inte digitalisera så mycket av vår produktion just nu, men det finns ju en hel del annat i företaget som vi kan utveckla digitalt, än bara produktionen, säger Lars Erfäldt.

Fotnot: Almi Företagspartner AB ägs av staten och är moderbolag till bland annat Almi Uppsala.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!