Den 26-28 maj kommer tusentals besökare till den stora branschmässan för entreprenadmaskiner, maskiner för vägunderhåll, parker, grönytor med mera. När det här skrivs har 304 utställare bokat plats på utomhusmässan som i fjol lockade 22 000 besökare.
Carina Tegelberg är marknadschef på det före detta Knivstabaserade företaget Maskinexpo och även på evenemangsområdet Stoxa som ligger drygt en mil nordost om Arlanda. När UNT träffar henne är det drygt två veckor kvar till allt ska vara klart.
– Vår familj har arrangerat mässan i 33 år. Trots rutinen är det mycket som kan hända, så det här är alltid extra spännande veckor, säger hon.
På utställningsområdet, som ligger på den tidigare Skepptuna golfbana, håller mässtälten på att resas.
– Vi har i god tid mätt upp hörnpunkterna för alla montrar med GPS. Om en kund betalar för 300 kvadratmeter så är det viktigt att de också får det, säger hon.
Under intervjun med Carina Tegelberg kör en lastmaskin fram och tillbaka på området. 140 fundament till flaggstänger ska denna dag ställas ut på exakt de platser som utställarna har önskat.
Hur många flaggstänger har ni egentligen?
– Vi har totalt 400 stycken. Men i år använder vi knappt hälften. Resterande hyr vi ut till olika evenemang runt om i landet, säger hon.
Denna dag har ännu inte transporterna med maskiner och annan utrustning som ska ställas ut på mässan kommit igång. Men i norra delen av utställningsområdet står ett tiotal entreprenadmaskiner.
– De tillhör en auktionsfirma som ska auktionera ut maskiner under mässan. Det är nytt för i år, säger hon.
Hur håller ni koll på alla dessa tusentals kollin och hundratals tunga transporter som ska lämna och lasta under kort tid?
– Vi har en egen godsterminal och rutiner för hur det ska ske. Vi har byggt hela området utifrån de krav som logistiken kräver. Bredden på utställningsgatorna är inte en slump. De är anlagda för att två långtradare ska kunna stå mitt emot varandra samtidigt som trafiken ska kunna flyta mellan dem.
Carina Tegelberg berättar om en händelse första året efter att Maskinexpo hade flyttat till Stoxa.
– Det var en långtradarchaufför som tröttnade och bestämde sig för att köra om kön som väntade att få lossa. Det ledde till en trafikpropp som det tog flera timmar att lösa. Är inte lastningen och lossningen effektiv så skenar utgifterna i väg för utställarna. Vi vill definitivt inte att en lastbil ska bli fast i fyra timmar, säger Carina Tegelberg.
Hur många är ni som jobbar med Maskinexpo?
– Nu har vi bemanning dygnet runt och det är närmare ett trettiotal personer som jobbar med att bygga upp utställningsområdet. Under mässdagarna är vi som mest 150 personer. Vi har stor hjälp av Skånela handboll som hjälper oss med parkeringar, att vakta grindar och att plocka skräp. De gör ett väldigt bra jobb, säger hon.
Har ni bredband via fiber?
– Nej, men vi hoppas det kommer någon gång. Det finns visserligen en permanent mast som ger täckning. Men vi vågar inte lita på att täckningen fungerar för kunderna och besökare och därför har vi mobila master för att tillgodose det behovet.
När börjar planeringen inför nästa Maskinexpo?
– Vi har en löpande planering över hela året, så den har redan börjat. Veckan efter Maskinexpo genomför vi en enkät bland utställarna och besökarna. De åsikter vi får in då ligger till grund för nästa års mässa, säger Carina Tegelberg