- Det här är jättekul. Det känns lärorikt att göra något på riktigt, som en förberedelse inför framtiden, säger Emma Dimander.
Hon är en av ungdomarna bakom UF-företaget Media construction, som är inriktat på marknadsföring.
För RA motor var deltagandet ett sätt att skaffa sig bättre kolla på vad den yngre generationen efterfrågar och få upp ögonen för nya möjligheter inom marknadsföring.
- Det här är en chans för oss att få input från den yngre generationen, vilket är oerhört viktigt för oss. Dessutom är det kul att få träffa unga på det här sättet, man var ju själv ung en gång i tiden när man startade som företagare säger Anders Enocson från RA Motor, som konstaterar att utvecklingen gått i en rasande takt de senaste åren.
Den digitalutvecklingen och sociala media har öppnat för både nya möjligheter och utmaningar inom marknadsföring inte minst. I torsdagens kreativa tävling, som gick under namnet Innovation Camp, var det elever från Celsiusskolan som skulle hitta den mest innovativa lösningen på en utmaning med fokus på marknadsföring i dagens media.
Ansvarig gymnasielärare Mattias Lundqvist, som undervisar eleverna i medieproduktion, hoppas på fler liknande samarbeten mellan skola och näringsliv i framtiden.
- Det här är fantastiskt nyttigt för eleverna. Tidigare har vi jobbat med fingerade företag när vi löst olika uppgifter i skolan. Nu har eleverna en verklig kund framför sig och en deadline, det blir en helt annan koppling till verkligheten, säger han.
UF , som stod för arrangemanget ihop med RA Motor, är en ideell organisation som bland annat har som mål att samverka med skolan för att införa företagsamhet i skolan. Lärare erbjuds bland annat stöd och vägledning och det finns tre olika utbildningskoncept för grundskola och gymnasiet samt ett Alumni-nätverk bestående av före detta UF-företagare.