"Unga riskerar bli utan jobb"

De unga får ta smällen om krav på skriftliga avtal införs vid telefonförsäljning.

Telefonförsäljarna kan bli färre om krav på skriftligt avtal införs.

Telefonförsäljarna kan bli färre om krav på skriftligt avtal införs.

Foto: FREDRIK PERSSON

Ekonomi, näringsliv & finans2015-06-15 14:30

Det hävdar Föreningen Nix-Telefon, som hänvisar till en rapport från Handelns utredningsinstitut (HUI Research).

Bakgrunden är den diskussion om oseriösa telefonförsäljare som förts på senare år. Många kunder har via tvivelaktiga metoder förmåtts att säga ja till att muntligen ingå avtal om till exempel mobilabonnemang. Tanken med det nya regelförslaget är att krav på skriftliga avtal ska få bort de oseriösa uppläggen. Men det resonemanget underkänns av Nix-Telefons ordförande Jonas Edström:

– Skrivna avtal ger en falsk trygghet efter långt ifrån alla konsumenter läser det finstilta, säger han.

Jonas Edström vill i stället att dagens regler med muntliga avtal inklusive två veckors ångerrätt behålls. Han påpekar också att man via NIX har möjlighet att spärra samtal från oönskade försäljare.

Om kravet på skriftliga avtal införs kommer givetvis telefonförsäljningsföretagen att drabbas extra hårt. I Uppsala län finns, enligt Statistiska centralbyrån, omkring 14 så kallade callcenters med totalt över 130 anställda.

Omkring 40 procent är unga under 24 år och en stor del av personalen är född utomlands.

– Det här är jobb som innebär ett första steg in på arbetsmarknaden för många ungdomar, säger Jonas Edström, som fruktar att många företag kommer att dra ned på telefonförsäljningen om krav på skriftliga avtal införs.

Den statliga utredning som föreslagit regelförändringen läggs fram på onsdag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!