– Det är i linje med den pågående ökningen av tv-tittande online. Rörlig bild på nätet och i mobilen ökar mest, det är en mycket tydlig utveckling, säger UNT:s publisher Charlotta Friborg.
Bakgrunden är också de sparkrav som finns på UNT, i likhet med andra stora mediehus i branschen. Slopade mark-tv-sändningar ger besparingar på bland annat licenskostnader, men ännu finns inga besked om vilka personalbesparingar som kan väntas.
– Det är för tidigt att säga något om. Vi ser att fler i branschen drar slutsatsen att det är svårt att finansiera en ambitiös broadcastingverksamhet med höga kvalitetsmål.
Övergången innebär att 24UNT försvinner ur kanallistan från den 1 april nästa år.
Enligt Charlotta Friborg kan UNT efter övergången snabbare presentera rörlig bild från aktuella nyheter i webben och mobilen.
– Vi kommer även i fortsättningen att fokusera på lokala nyheter, sport, snabba klipp och livesändningar. Trovärdigheten är en grund för vår verksamhet och snabbheten är en del av trovärdigheten.