För över tio år sedan lade Relationsbåten ut från kajen för första gången, men för två år sedan gjorde det båtburna nätverksevenemanget sin sista seglats. Relationsskapandet fick en ny form, nämligen "Uppsala on tour" där företagare tillsammans med beslutsfattare och representanter från det offentliga reser bort tillsammans för att mötas och nätverka.
– När man tar människor till ett annat ställe händer det saker. Man får inspiration från den ort man besöker och ser fördelar med hur de arbetar, men det händer också något människorna emellan. Relationsskapande fungerar bättre på en annan plats, kanske ligger jobbet lite för nära när man är hemma i Uppsala så det är svårt att koppla bort, säger Magnus Axelid, vd på Relation.
I fjol var Visby målet med resan och den här gången tar man sikte på Järvsö. Bussarna avgår tidigt på måndagsmorgonen och sedan väntar två dagar fyllda med aktiviteter. De runt 400 deltagarna delas upp i mindre grupper som går runt mellan olika stationer i Järvsö för olika aktiviteter. Temat för resan i år är "Prestation och hälsa" och aktiviteterna blir därför allt från morgonyoga till inspirationsföreläsning med den tidigare elitidrottaren Carolina Klüft. Även Robin Trygg, nyligen nedstigen från Mount Everest, kommer att finnas på plats vid en av aktivitetsstationerna.
– Rent logistiskt kommer vi att röra oss över ett relativt stort område. Vi har stationer på bland annat Järvzoo, Järvsö Bergcykelpark och på toppen av Järvsöbacken, säger Magnus Axelid.
Programledare för hela programmet är Kristin Kaspersen som också är född i Järvsö.
Deltagarnas betyg på resan till Visby var höga och nu hoppas man från Relations sida att man kan återupprepa succén. Anledningen till att det denna gång blev Järvsö är bland annat det korta avståndet, men också för att orten passar väl ihop med temat.
– Järvsö är en turistort som i grunden är en kurort där mycket handlar om hälsa. Det ligger på något sätt i deras kultur med exempelvis skidbacken och bergscykelparken. Majoriteten av våra aktiviteter kommer av naturliga anledningar att präglas av någon typ av rörelse. Sedan handlar ju temat om mer än bara att röra på sig. Det handlar också om att tänka rätt och att äta rätt, säger Magnus Axelid.
Vad tror du att företagare som åker med får ut av resan?
– Det beror helt på deltagarens egen positionering. Vissa åker för att få inspiration och vissa åker för att knyta kontakter. Det jag tycker är intressant är när människor får träffa andra människor som de annars inte skulle ha träffat. Det är då det händer någonting, säger Magnus Axelid.