Uppsalaborna älskar sitt universitet

Uppsala universitet är högt skattat på hemmaplan. Det finns nu bevis för i en varumärkesbarometer som nyligen gjorts i Uppsala.

Foto: STAFFAN CLAESSON

Ekonomi, näringsliv & finans2017-12-23 08:00

Det är reklambyrån Zellout som gör barometern i samarbete med undersökningsföretaget Provos som genomför marknadsundersökningar.

Undersökningen bygger på 600 intervjuer med Uppsalabor i åldrarna 17–80 år. Det är ett förhållandevis stort antal svar i ett så pass litet geografiskt område. När det görs exempelvis mätningar inför valet brukar det vara kring 1000 tillfrågade – men då från hela Sverige.

I denna mätning hade 96 procent av de tillfrågade kännedom om Uppsala universitet och 98 procent har en positiv bild av lärosätet. Exempel på ord som de intervjuade starkt förknippar med Uppsala universitet är lärosäte, tradition, kunskap, anrikt, pålitligt, bäst och studenter. Hela 97 procent har svarat ja på frågan om de skulle rekommendera universitetet till sina vänner.

– Det är oerhört höga tal i sådana här sammanhang. Vi har aldrig sett så höga siffror tidigare, säger Tommy Lindgren, vd på Zellout och Staffan Hultén, Provos. Den senare har mätt varumärken och kommunikation i trettio år.

Varumärkesbarometern har under sju år undersökt 39 varumärken i Uppsala. De individuella resultaten är företagshemligheter, men så mycket kan Zellout och Provos säga att Uppsala universitet är starkast så här långt.

På Uppsala universitet är man förstås glad över resultatet.

– Det är klart att vi är medvetna om att vi har ett starkt varumärke. Men att få kvitto på att vi har ett så här bra rykte och har så goda ambassadörer på hemmaplan, det känns jättebra, säger Pernilla Björk, kommunikationsdirektör vid Uppsala universitet.

Det lokala starka ambassadörskapet som mätningen visar, kommer universitetet nu försöka använda sig av för att göra ett ännu starkare avtryck nationellt och internationellt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!