Bland Uppsalabyråerna har Södra tornet kommunikation nominerats i kategorin Grafisk identitet för det grafiska material som togs fram inför vinterfestivalen "Tusen vintrar".
– Det känns fantasiskt roligt att vara nominerade. Vi är otroligt stolta över det här eftersom att det är en stor rikstäckande tävling och många stora drakar som ofta dominerar, säger projektledaren Anna-Klara Kling.
Bidraget togs fram på uppdrag av Destination Uppsala som ville utveckla isfestivalen i Stadsträdgården till något större som inkluderar hela den centrala staden.
– Vi hade en väldigt bra beställare som gav oss fria händer att kreera och göra något riktigt bra. Vi tog fasta på att skapa något inkluderande och inte så väderbaserat. Vi tog också in Uppsala som huvudperson och skapade "Tusen vintrar" där tanken inte var tusen år bakåt i tiden utan tusen år framåt. Det här kombinerade vi med det isiga och frostiga och så föddes den grafiska identiteten, säger Anna-Klara Kling.
Byrån Phosworks har nominerats i två kategorier. Dels i kategorin Rörlig bild/film för ett jobb för ATG kallat ”Sweden Major Races” och dels i kategorin Identitet - digital för ett arbete kallat ”The Story of KUBio”, gjort för GE.
Byrån Zellout är nominerade i kategorin Rörlig bild/film för en film om frisktandvård som togs fram på uppdrag av Folktandvården.
– Vi fick i uppdrag av landstinget att ta fram ett nytt kommunikationskoncept för en produkt de kallar frisktandvård. Många ser ju tandvård som något nödvändigt ont men Folktandvården ville genom detta få personer att förstå att tandhälsa är viktigt och att man borde se det som förebyggande, precis som träning, säger Ulrika Moström Ågren, vd på Zellout.
Hon gläds över byråns nominering.
– Det är alltid roligt för oss när vi blir nominerade på det här sättet och bedömda utifrån vår kreativitet, säger Ulrika Moström Ågren.
Röstningen pågår fram till den 18 september och vinnarna utses den 20 oktober på Moderna museet i Stockholm.