I matvarukedjan Coops senaste reklamfilm uppmanar man framför att barnfamiljer att äta grönare och välja bort kött. Kampanjen har tidigare kritiseras och nu väcks kritiska röster även bland lantbrukarna i Uppsala län.
– Våra medlemmar blir förbannade. Om Coop hade gjort en reklamfilm där man pratar om kött och att vi måste ta större ansvar för var köttet kommer ifrån hade det inte varit några problem. Men det här är ensidigt och osakligt, säger Per Pettersson, regionordförande för LRF Mälardalen.
Han menar att kedjan i sin reklamfilm målar ut idisslande nötkreatur som klimatbovar och "blandar ihop äpplen med päron när man jämför miljöpåverkan från en svensk mjölkko med ett argentinskt nötkreatur som aldrig har mjölkats".
– Det är oerhört stor skillnad. Coop har försökt smiska upp lantbrukarna förut och nu försöker de göra det igen, säger Per Pettersson.
Han nämner bland annat matkedjans tidigare reklamfilmer om att "avgifta" en familj genom att ändra matvanor.
– Det avgörande familjen gjorde då var att sluta med kaffe och alkohol, säger Per Pettersson.
Enligt LRF målar Coop ut lantbrukarna som syndabockar samtidigt som det är lantbrukarna som kooperationen ska leva av.
– Det är så bakvänt och konstigt att det måste påtalas. Kor fiser och det är ett problem, men nötkreatur gör också en fantastisk insats för miljön. En av våra mest hotade biotoper är betesmarken, men Coop orkar inte väga det där mot varandra utan kastar helt okritiskt ur sig dumheter, säger Per Pettersson.