23-åring började sälja ridkläder – omsätter 40 miljoner

Maya Delorez är en rejäl e-handelsraket inom ridsport. På tre år har Madelene Törnblom fått klädföretaget från Uppsala att växa från 0 till 40 miljoner kronor i omsättning.

Madelene Törnblom driver ridklädföretaget Maya Delorez. Vid starten för tre år sedan hade hon inte någon erfarenhet alls av eget företagande. Här är med hästen Dicoldor .

Madelene Törnblom driver ridklädföretaget Maya Delorez. Vid starten för tre år sedan hade hon inte någon erfarenhet alls av eget företagande. Här är med hästen Dicoldor .

Foto: Joakim Gustafsson/F22 Studio

Ekonomi2020-09-05 21:02

Hon är bara 23 år, men har redan lyckats med något som få i den åldern kan drömma om.

Det var 2017 som hästintresserade Madelene Törnblom, från Vendel, grundade företaget Maya Delorez som säljer trendiga ridkläder på nätet. Upprinnelsen var att hon då, som 20-åring, precis sålt en häst vars vinstkapital hon funderade på vad hon skulle investera i.

– Jag har alltid hållit på med hästar och sett att det finns en ingång att utveckla ridkläderna och göra dem mer funktionella. Det var så det började, säger Madelene Törnblom som inte hade någon erfarenhet alls av eget företagande vid starten.

– Jag tog reda på allt själv, som hur man skapar ett varumärke och hur man kan presentera kläder. Efter lite research tog jag hem lite prover och utvecklade kläderna, fortsätter hon.

2018 lades den första kollektionen ut på den egengjorda hemsidan. Allt sålde slut direkt.

– Tidigare har man ridit i kläder med mycket bomullsmaterial, och här såg jag att det fanns något att göra och tog in mer sportiga material som man använder på gymmet. Det som har gjort oss stora är framför allt våra ridbyxor där vi har en ficka för mobiltelefonen, det har inte funnits tidigare, säger Madelene Törnblom.

Två år efter den första kollektionen är hon fortsatt vd på företaget som utmanar etablerade världsmärken med ridplagg i funktionsmaterial. Nyligen flyttade bolaget, som har åtta anställda, in i nya lokaler i Fyrislund där de har sitt huvudkontor och lager. 

– Nu kommer vi att satsa mer på Tyskland, och sedan fortsätta land för land i Europa, säger Madelene Törnblom.

Under det första året (2018) omsatte företaget omkring en miljon kronor och under det andra året (2019) ökade omsättningen till 11 miljoner. I år väntas intäkterna landa på 40 miljoner kronor.

– Att vi har lyckats tror jag handlar om att vi har stilrena kläder till bra priser. Traditionellt inom ridkläder har det funnits några få stora aktörer som har styrt marknaden och kört sitt race. På senare tid har det kommit fram nya märken underifrån som väljer bort alla mellanhänder, vilket gör att man kan hålla bra priser. Vi har också satsat på hög service och snabba leveranser, fortsätter Törnblom.

Att välja bort mellanhänder innebär i Maya Delorez fall att produkterna enbart säljs på den egna hemsidan och inte alls hos återförsäljare ute i fysiska butiker.

– Vi får jättemycket förfrågningar om det, och tackar nej till allt. Vi bestämde oss tidigt för att inte använda återförsäljare utan göra allt från design till slutkund, säger Madelene Törnblom.

Maya Delorez använder inga mellanhänder utan produkterna säljs enbart på den egna hemsidan. De gör allt från design till slutkund.
Maya Delorez använder inga mellanhänder utan produkterna säljs enbart på den egna hemsidan. De gör allt från design till slutkund.

För att nå ut marknadsföringsmässigt har Maya Delorez i huvudsak valt att marknadsföra sig på Instagram med influencers samt på senare tid genom sponsring av tävlingsryttare (som landslagets Therese Nilshagen) och att närvara på mässor och större tävlingar.

– Det första ett och ett halvt året använde vi bara influencers och sociala medier, och köpte ingen annonsering alls. Nu har vi lagt till en del köpt annonsering där den stora kanalen för oss är Instagram. Det är så vi når ut till våra kunder varje dag, fortsätter Törnblom. 

När du drog i gång företaget för tre år sedan, såg du det här framför dig?

– Jag har alltid haft som ambition att det här ska bli stort och att vi ska vara ledande i branschen. Den visionen har alltid funnits, men visst det har gått väldigt fort. Men jag har alltid känt att vi har bra grejer.

Maya Delorez

Grundat: I Vendel 2017 av Madelene Törnblom.

Vad? Ett företag som säljer tränings- och tävlingskläder för ridsport i funktionsmaterial. Lager och huvudkontor ligger i Fyrislund, Uppsala.

Omsättning: 2018 omsatte företaget 1,2 miljoner kronor och gjorde en vinst efter finansnetto på 237 000 kronor, enligt årsredovisningen. 2019 ökade omsättning till 11,7 miljoner kronor där företaget gjorde en vinst på 2,9 miljoner kronor. Under 2020 väntas Maya Delorez omsätta omkring 40 miljoner kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!