Det handlar om ett sponsorskap i kategorin nationell partner, vilket är den näst högsta hos friidrottsförbundet. Avtalet är skrivet på tre år.
– Friidrott står för gemenskap, mångfald och att fler ska aktivera sig. Det är värderingar som vi också står för. Både vi och förbundet vill verka för en bättre folkhälsa, säger Cecilia Sjöstedt, vd för Cytiva i Uppsala.
Hur mycket pengar det handlar om vill inte Cecilia Sjöstedt avslöja, men i partnerskapet ingår flera saker utöver att synas med företagets logotyp i samband med tävlingar som exempelvis SM i Uppsala 14–16 augusti.
– Bland annat kommer vi att kunna exponera oss under SM och Finnkampen. Men vi kommer också kunna ge något tillbaka till våra medarbetare i form av personalaktiviteter, erbjudanden och utbildningar, fortsätter Sjöstedt.
Det här är det första stora sponsorskapet inom idrotten som Cytiva går in i. De lokala elitlagen i Uppsala kan dock inte hoppas på att företaget kommer att sponsra klubbar även lokalt.
– Vi är fortsatt med i Världsklass Uppsala och sponsrar indirekt klubbarna i Uppsala, men vi har inga planer på att gå in med egna avtal som det ser ut just nu. Det vi gillar med Svenska friidrottsförbundet är att de i sin tur går in och stöttar alla lokala klubbar i hela landet, säger Cecilia Sjöstedt.
Cytiva, som tidigare var en del av GE Healthcare Life Sciences, har omkring 1 300 anställda i Uppsala. Företaget omsätter cirka 17 miljarder kronor.