Bakom priset står fackförbundet DIK, branschtidningen Resumé och analysföretaget Regi.
Att priset kom till beror på att reklambranschen, enligt en rapport från DIK, har haft problem de senaste åren med arbetsmiljön. Där uppges bland annat att sju av tio byråanställda jobbar trots att de är sjuka, hälften jobbar mer än de får betalt för och att löneskillnaderna fortfarande är stora mellan kvinnor och män.
Det nyinstiftade priset ska motverka detta och lyfta problematiken.
– Vi har jobbat med de här frågorna länge och har haft det uttalat från starten att prioritera att livet utanför jobbet ska vara lika viktigt som på jobbet, säger Södra tornets vd Anna Sundström.
Vilka konkreta saker gör ni för att förbättra arbetsmiljön?
– Bland annat föregår chefer och ledning med gott exempel och går hem klockan 17. En annan sak är vi inte mejlar varandra efter kontorstid. Medarbetarna får även jobba hemifrån eller på en annan plats där de kan få inspiration. Vi jobbar också aktivt för en miljö där allas arbete är lika viktigt.
Övriga nominerade i kategorin Bästa Arbetsgivare (7–25 miljoner kronor i omsättning) är byråerna Bravissimo och Osynlig. Nomineringarna baseras på en webbenkät med medarbetarna som har fått svara på 20 frågor. De tre byråer med högst nöjdmedarbetarindex (NMI) har därefter nominerats. Vem som vinner priset avgörs på Årets byrå-galan i Stockholm 20 februari.