Det var i slutet av november förra året som UNT Content Studio genomförde kampanjen. Projektet handlade bland annat om att direktsända Almis 25-årsjubileum på annonsplats via en glasbur på Stora Torget under två dagar. En lång rad gäster bjöds in och berättade om sin verksamhet.
Nu har den innovativa kampanjen uppmärksammats internationellt i och med nomineringen i kategorin Execution of Native Advertising.
– Det känns helt fantastiskt. Nu ska vi vinna också, säger Hannah Runsten från UNT Content Studio som tillsammans med Anne Weyde var ansvarig för kampanjen.
– Almi är en rolig kund med många idéer. De är nytänkande och bra att samarbeta med, fortsätter Weyde.
Hur kom ni på idén?
– Det började med att Almi vände sig till redaktionen och frågade om det var intressant med ett poddsamarbete kring deras jubileum. Idén om att göra en rörlig livesändning kom på tal, och där någonstans bollade de över till oss då det rörde sig om ett kommersiellt samarbete, säger Hannah Runsten.
UNT Content Studio arbetar primärt med innehållsmarknadsföring, däribland så kallade nativeproduktioner, det vill säga annonsmärkta artiklar, bilder och filmer.
– Det är härligt att konstatera att UNT ligger i framkant när det gäller nya former av marknadsföring, i nya kanaler, säger Kalle Sandhammar, vd, chefredaktör och ansvarig utgivare på Upsala Nya Tidning.
Hela UNT:s nativeaffär har även nominerats till Årets Dagstidning i kategorin Årets Affär.