Även Uppsala kommuns konsumentrådgivares arbete präglades av coronapandemin under 2020. Flygresor och paketresor var de vanligaste ärendena när konsumenter hörde av sig. Vart tionde ärende när det gäller tjänster handlade om det.
– Vi fick ta emot många ärenden när pandemin slog till där Uppsalabor bland annat undrade vad som gäller när resor blir inställda och hur man gör för att få tillbaka pengarna man lagt ut. Totalt hade cirka 14 procent av våra ärenden koppling till den pågående pandemin, säger Malin Thonäng, konsumentrådgivare vid Uppsala kommun.
På ett område sticker statistiken för Uppsala ut, jämfört med riksgenomsnittet. Andelen ärenden som gäller internet och fiber var under fjolåret 5,2 procent i Uppsala. Det är mer än dubbelt så stor andel jämfört med riksgenomsnittet som hamnade på 2,4 procent.
– Där vet vi att det varit mycket problem med att slutföra leverans av fiber i kustområdet i Östhammars kommun, säger Malin Thonäng.
Så här ser Uppsalaborna "klagolista" för 2020 ut:
Tjänster
1. Resor (flyg och paketresa) 10,1 procent.
2. Hantverkstjänster 8,7 procent.
3. Internet/fiber 5,2 procent.
Varor
1. Begagnad bil 6,5 procent.
2. Möbler/husgeråd/inredning 4,1 procent.
3. Dator/telefon/spelkonsol 3,4 procent.
I pengar sparade Konsument Uppsala in nästan 900 000 kronor åt konsumenter genom att till exempel hjälpa konsumenter ur avtal eller få till en reparation som konsumenten hade fått bekosta själv om denne inte vänt sig till Konsument Uppsala.