På senare tid har det blivit allt populärare med att sälja lokalproducerad tonic som späs ut med mineralvatten. Upsala Tonic, som grundades av tre lokala apotekare, var först i landet med detta. Men nu lägger entusiasterna ned tillverkningen på Eklundshof.
– Vi har inte längre riktigt tiden att ge den här produkten den kärlek som den förtjänar. Vi har haft ett starkt varumärke och det är många som gillar vår produkt, men pandemin har gjort att vi har tvingats prioritera våra andra jobb, säger Upsala Tonics vd Kristofer Klerfalk.
Kommer ni även att lägga ned företaget?
– Vi avvaktar med det. Tills vidare letar vi efter någon som kan tänka sig att ta över produktionen. Det vore kul om produkten kunde leva vidare.
Sammanlagt under de här åren har Upsala Tonic tillverkat 27 olika "batcher" – eller utgåvor. Totalt handlar det om nära 10 000 flaskor som har sålts till privatpersoner, barer och restauranger i Uppsala och i övriga Sverige.
– Det började med att vi tyckte att det inte fanns någon bra tonic på marknaden, de som fanns var för söta. Och då började vi laborera oss fram, säger Kristofer Klerfalk.
I fredags såldes den sista flaskan.
– Lagret såldes slut på två dagar. Det är många som har hört av sig och sagt att de kommer att sakna produkten då den innehåller relativt lite socker jämfört med andra tonics, fortsätter Klerfalk.
Personerna som har drivit Upsala Tonic är utöver Kristofer Klerfalk även Klas Petersson, Anton Malmberg, Martin Belin och Viktor Plato.